05.10.2021.
Autor: Nikola Jovanović

Lost Judgment - Recenzija

Do pravde pesnicama, ponovo

Napisano za IGN Adria

Autori iz SEGA studija Ryu Ga Gotoku imali su pune ruke posla da nastavak Yakuza spin-off serije Judgment pripreme za istovremeni globalni datum izlaska. Do sada su njihove igre prvo izlazile u rodnom Japanu da bi se na lokalizaciju čekalo često i u nedogled. Nakon skoka popularnosti Yakuza igara na zapadu od Yakuze 0 pa na ovamo, potražnja za ovim igrama je porasla pa smo sa Lost Judgment došli i do simultanog objavljivanja novog RGT naslova širom sveta.

Yakuza igre ili volite ili ne razumete, treće često nema, a nakon gomile nastavaka koji su pratili Kazuma Kiryua ovaj serijal je došao do kraja svoje najveće sage. Tada smo imali i skroz novu igru - Judgment, napravljenu po sličnom šablonu samo sa novim protagonistom Takayuki Yagamiem (koga glumi u Japanu popularni pevač i glumac Takuya Kimura) i fokusom na detektivska istraživanja i prebijanja ljudi po ulici, pre nego na yakuzovanje i prebijanje ljudi po ulici. Velika razlika! Posle toga, prošle godine, usledio je i povratak Yakuze ali u skroz novom JRPG fazonu koji je ispao nešto najbolje ikad. RTG autori su tada rešili da Yakuza i u buduće ostane u stilu japanskog RPG-a, dok će se klasični stil njihovih akcionih igara održati u nastavcima Judgmenta.

Lost Judgment najavljen je samo par meseci pre svog izlaska, a kao neko ko je uživao u prvoj igri preko 90 sati te vesti su me posebno obradovale, iako sam delom bio pri stavu da toj igri i nije toliko neophodan nastavak. Ipak, sada nakon takođe velikog broja sati u drugom delu mogu da kažem da nije bilo razloga za brigu jer je u pitanju ne samo kvalitetan nastavak, već i odlična igra za sebe.

Legendarni Kamurocho distrikt je tu ponovo u svom najnovijem izdanju, ali Yagamija i Kaitoa detektivski posao vrlo brzo vodi u Yokohamu

Nije vam potrebno neko preterano iskustvo iz prve igre da bi ste krenuli sa ovim delom, jedno što ćete propustiti su pozadinske priče nekih od glavnih i spordnih likova koji se vraćaju u akciju. Glavna priča je skroz nova a i odvija na, za Judgment, skroz novoj lokaciji. Naravno legendarni Kamurocho distrikt je tu ponovo u svom najnovijem izdanju, ali Yagamija i Kaitoa detektivski posao vrlo brzo vodi u Yokohamu. Da, u pitanju je isti grad koji smo prvi put istražili u Yakuza Like a Dragon. Kako sam i u tom naslovu prošle godine ostavio trocifren broj sati, očekivao sam da će mi ista lokacija ubiti doživljaj ali naprotiv, u pravom stilu RGT kreativne reciklaže i ovaj grad je osvežen kao što je to bio slučaj bezbroj puta ranije sa Kamurocho četvrti, čiju bi mapu mogao da nacrtam u snu.

Neki delovi Yokohame iz Like a Dragon-a su ipak nedostupni, ali zato imamo skroz novu veliku lokaciju - zgradu srednje škole u koju nas inicijalni slučaj vodi. Pozvani od strane direktora škole da istraže slučaj “Bullying-a” (vršnjačkog nasilja?) Yagami i Kaito, kao i dva saborca iz prošle igre koji sada imaju svoju detektvsku ageneciju u Yokohami, bivaju upleteni u mnogo komplikovaniju priču i misteriju koju će razotrkivati u preko uzbudljivih 13 chaptera, podeljenih u stilu neke japanske krimi triler serije.

Dok je u prvom delu fokus više bio na uspostavljanju identiteta novih protagonista pa i nove igre u senci Yakuze, ovde je glavna priča stvarno kvalitetno napisana. Lomićete glavu zajedno sa glavnim likovima dok pokušavaju da sastave sve kockice iz zapetljane zavere koja uključuje dugu istoriju bullying-a, osvete, lažiranih alibija i pipkanja ispod suknje u javnom prevozu. Priča je zrela, ozbiljna i ni u jednom trenutku vam neće uvrediti inteligenciju, dok se obligatorno ludilo i veseliji sadržaji kao i uvek kriju u sporednim misijama ali i u over the top uličnim borbama.

Borba koja je i u prošlom nastavku bila najbolja u celom Yakuza serijalu, sada je još bolja!

Yagami sada ima i treći borilački “snake” stil, idealan za razbacivanje većeg broja protivnika, countere i izbegavanja, dok su “Crane” i “Tiger” obogaćeni takođe sa par novih fora. Borba koja je i u prošlom nastavku bila najbolja u celom Yakuza serijalu, sada je još bolja a vaš skill će biti posebno testiran u novom gauntlet modu koji sadrži ojačane bossove i svakakve mega teške izazove - sjajne prilike da se ovlada složenijim tehnikama, pa ko voli. Sa druge strame sama igra i nije toliko teška zbog velikog izbora nivoa težine tako da ako vas samo priča interesuje možete i da button mashujete vaš put kroz većinu sukoba.

Najveća kritika koja je bila upućena prošlom nastavku se uglavnom zasnivala na površnim detektivskim aktivnostima u igri. Ovde situacija i nije puno bolja, ok dodali su malo više momenta kada ćete u stilu japanskih tekstualnih avantura lupom pretraživati scenu, sada je praktično bilo kada moguće ući u taj mod. Praćenja i potere su takođe ponovo tu, uz par novih stealth dodataka koji i nisu preveliki game changeri. Assassin’s Creed akcije petranja po zgradama su recimo nove, ali kao i kod ograničenog stealtha to su samo delovi igre na za to predodređenim lokacijama, daleko od toga da ćete moći da se pentrate po bilo kojoj zgradi i pravite glitch cirkus.

Dok sam se u Yakuzi Like a Dragon osećao kao da živim u Yokohami, u Lost Judgmentu ipak imam osećaj kao da sam samo u poseti. Yagami će ionako većinu vremena provesti u i oko škole, uz par izleta na neke značajnije lokacije. Sada je tu i skejt sa kojim je kretanje po gradu dosta lakše, ali u tipičnom strogom japanskom pravila-se-moraju-poštovati fazonu nije moguće glumiti Tony Hawka po trotoaru već samo po ulicama i parkovima, gde možete čak i da izvodite trikove! Svakako, brže kretanje po gradu kao i munjevita učitavanja na PlayStationu 5 (pretpostavljam i na Xbox Seriji X) drastično smanjuju prazni hod što je super.

Najzabavniji sporedni slučajevi grupisani su u kategoriji priča iz škole, gde će Yagami u Persona fazonu rešavati razne školske misterije

Još jedna novina je detektivski pas koga ćete šetati ulicama u potazi za skrivenim predmetima, a tu je i par novih detektivskih alata kao što je oprema za prisluškivanje ali i hakeraj privatnih poruka koji je samo usput viđen u prvom delu igre a ovde predstavlja glavni način pronalaženja više informacija o sporednim misijama. Side cases su po običaju najbolja stvar u igri i podjednako su ludi kao u prošlom nastavku. Ako ste detaljno odigrali prvi Judgment naletećete na gomilu tribjuta pa i nastavaka nekih priča posebno kada vas igra pri polovini privremeno vrati u Kamurocho. Ipak, najzabavniji sporedni slučajevi grupisani su u kategoriji priča iz škole, gde će Yagami u Persona fazonu rešavati razne školske misterije uz gomilu suludih scena ali i veoma dobrih novih mini igara.

Cringe sniffing doggo svašta nalazi po ulicama Yokohame!

Da maltretiranje svojih vršnjaka u školi nije dobro Yagami će ironično morati da objasni i pesnicama, kao i da ostvari prijateljstva sa mnogim učenicima ali i učenicama. Ima dosta toga što bi moglo da se podvede pod normalno samo u Japanu kategoriju, ali ipak i pored takvih izleta Lost Judgment uspeva da održi svoju ozbiljnost i realizam u glavnom fantastično napisaniom i režiranom narativu. Ne znam da li sam ikada u digitalnom formatu video realnije preslikanu jednu japansku srednju školu i sve što se u istoj dešava. Brutalnosti u školi i izvan nje generalno ima na pretek, posebno zbog toga što se igra odvija u svetu nakon Like a Dragon gde su najveći Yakuza klanovi rasformirani a kriminal je pao u ruke bandi koje nemaju samurajske manire klasičnih japanskih mafijaša, tako da ćete se nagledati snuff snimaka, prebijanja i ubijanja žena, zaboda alu-bejzbolkama u potiljak i motornih testera u rukama ljudi sa mesarskim ambicijama. Ipak i u takvom okruženju Yagami i njegova ekipa nekako će izgurati pravdu ali put do iste neće biti lak.

Kupovinom igre za PlayStation odmah dobijate obe verzije, sve uz po prvi put mogućnost da se save fajl prenese na novu konzolu. Napokon je i SEGA ovladala ovim!

Lost Judgment stigao je na stare i nove konzole, i ovoga puta (za razliku od remastera prvog dela) kupovinom igre za PlayStation odmah dobijate obe verzije, sve uz po prvi put mogućnost da se save fajl prenese na novu konzolu. Napokon je i SEGA ovladala ovim! Nikad im neću oprostiti nedostatak te opcije u Like a Dragon a i prošlom Judgmentu. Ukoliko planirate da igrate na novim konzolama, tu su veoma stabilni 60fps mod ili pravi 4K u 30fps-a, a da prilagođavanje autora na novu genraciju i dalje traje jasno se vidi u nedostatku HDR opcija i ray tracing osvetljenja. Ipak i pored toga igra izgleda jako lepo sa klasičnim RGT fokusom na detalje i stil. Ceo grad Yokohame upravo zbog drugačijeg osvetljenja deluje sveže, iako sam u istom boravio preko 100 sati prošle godine.

Reci im Tak!

Za kraj, samo ljudima koji nikada nisu takli ni jednu Yakuza igru treba dodatno napomenuti koliko metričkih tona dodatnog sadržaja i zabavnih aktivnosti svaka RGT igra ima. Sa razlogom su ove igre toliko popularne u Japanu, predstavlaju nešto poput njihovog GTA, samo što novi nastavak stiže svake godine a dodatni sadržaji samo rastu. Tako da u Lost Judgementu možete da igrate pikado po barovima, bejzbol i golf, učestvujete u VR društvenim igrama, tradiconalnom šogiju, posećujete kockarnice, učestvujete u sukobima moto bandi, obilazite brojne restorane sa svojim japanskim unikatnim jelovnicima, kupujete stvari u prodavnicama koje sadrže Mountain Dew i japansku verziju Pepsija, kao i licencirana alkoholna pića, dejtujete japanske žene i mlade devojke, i igrate igre po SEGA arkadnim klubovima, kao i po prvi put retro Master System igre za koji treba da sakupite kertridže rasute po gradu i side questovima. Ako niste nikada takli druge igre ovog tipa, tu je i taj turistički faktor, gde ćete pored glavne priče i svih dodatnih zezalica imati i taj momenat virtuelnog obilaska modernog Japana i verno preslikane ulične kulture istog.

• Veoma uzbudljiva glavna misterija
  • Borilački sistem je nakon toliko nastavaka pošteno sazreo
  • Skejt za brže kretanje po gradu je spas
  • Master System igre su prelep bonus

• Nema HDR-a i drugih naprednijih next-gen opcija

Iako sam mislio da je sa prvim delom priča Judgmenta sasvim fino zaokružena, SEGA i Ryu Ga Gotoku su me razuverili sa odličnim nastavkom koji može da odlično stoji i sam za sebe ali i predstavlja sjajan pokazatelj da ovaj serijal ima još mnogo toga da ponudi. Da li ćemo imati još 4-5 Judgment nastavaka, kao što je bio slučaj sa Yakuzama ostaje da se vidi, stvar pre svega zavisi od dogovora SEGE i agencije popularnog glavnog glumca. Zamislite, ova agencija brani portovanje Judgment igara na prljavu modersku PC platformu gde bi zli PCjaši-moderi mogli da oskrnave lik njihovog cenjenog klijenta! U prvoj igri morali su i da menjaju izgled jednog lika jer se ispostavilo da je glumac zaista mafijas, ali stvaro ne bi voleo da vidim i Yagamija sa drugačijim licem u PC verziji ili nastavcima. To ipak ostaje kao briga za neke sledeće priče, a do tada uživajte u Lost Judgmentu jer bilo da ste stari Yakuza veteran ili neko ko se prvi put susreće sa ovim tipom igara, nema šansi da ne prepoznate suludi kvalitet ovog ostvarenja.