Playstation
21.05.2021.
Autor: Danica Manojlović

Recenzija SureFire HDD i SSD

Eksterni hard disk definitivno postaje potreba

Tekst je napisan za IGN Adria

Prvi eksterni HDD sam dobila na poklon i tek kada sam počela da ga koristim, shvatila sam koliko život može da bude lakši. Arhive fotografija, magazini, dokumenti, kolekcije filmova i igara... Zapravo, oni koji tvrde da je eksterni disk luksuz, potpuno su u pravu. Ali ne luksuz u smislu cene, već više potpune opuštenosti. Kakve kartice i USB-ovi? Eksterni HDD je zakon! Imala sam tu sreću da radim sa svim brendovima koji kod nas nude eksterne hardove i postoje neki koje više cenim jer se trude da tržištu Srbije momentalno ponude sve što postoji i u ostalim zemljama. Cenim i one koji se trude da prate tehnološke i estetske trendove pa, pored kvaliteta, plasiraju i fantastične boje, otpornost na vodu, gumirane delove kako se diskovi ne bi oštetili... U poslednje vreme favorizujem one koji su na vreme ukapirali da je gejming bitna stvar na planeti i trude se da ponude eksterne diskove prilagođene igračkim mašinama i konzolama najnovije generacije.

Dan danas je nekima nejasna razlika između SSD (solid state drive) i HDD (hard disk drive). Prva i osnovna je u konceptu smeštanja podataka. Hard se bazira na magnetnoj ploči (otud naziv disk) na koju se podaci beleže pomoću glave povezane sa kontrolerom i keš memorijom. Što je, otprilike, kao gramofonska ploča sa koje može da se briše i na nju piše ponovo, s tim što zapis nije mehanički nego magnetni. SSD, sa druge strane, koristi memorijske čipove i nema pokretnih delova već klasičnu fleš memoriju kao medijum za skladištenje podataka. HDD je zbog pokretnih delova podložniji oštećenjima i sporiji. SSD kontroler odmah dolazi do adrese u memoriji, dok hard disk mora da pomeri glavu na odgovarajuću poziciju i pronađe podatak zapisan na magnetnoj ploči. Zbog toga su razlike u nasumičnom pristupu ogromne ali dovode i do još jednog bitnog elementa - buke. HDD se čuje. U zavisnosti od modela i brenda, nivo buke se razlikuje, ali svaki se bar malo čuje, naročito kada počne pretraga podataka. SSD nema pokretnih delova i potpuno je bešuman. Takođe, ima još jednu prednost - troši manje energije. S druge strane, cena po gigabajtu ide u korist HDD-a: eksterni HDD od 1TB košta menje nego eksterni SSD od 512GB.

Kada sam pre par meseci dobila informaciju o brendu SureFire, prvo što sam pomislila je da je u pitanju neki novi igrač na našem tržištu. Znam koliko je teško danas napraviti novi brend, naročito kada su ovakve stvari u pitanju. Miševe i tastature štancuje veliki broj fabrika u Kini pa koliko para, toliko muzike. Hard diskovi su, ipak, nešto sa čime se ne igra i što zahteva iskustvo i tradiciju. Kada sam videla ko je uvoznik, bilo je lako složiti kockice i shvatiti da se radi o gejmerskom podbrendu nekoga ko već decenijama radi hard diskove - Verbatim. Verbatim je kao i većina kompanija shvatio da je gejming next big thing i pokrenuli su SureFire ne samo za hardove već i periferije. Koliko će u tome biti uspešni, videćemo. Ono o čemu sada možemo da govorimo sa sigurnošću su HDD i SSD koje smo prvi u regionu dobili na testiranje! I naravno, krećemo od kutije.

HDD je upakovan u zelene, a SSD u crvene kutije koje su kvalitetne, male i napravljene tako da stoje na kukicama iza prodavaca u radnji. Zelena i crvena su gejmerske boje iz RGB palete i prosto bi bilo neverovatno da ih nisu kombinovali sa crnom. Dakle, standardna gejmerska pakovanja sa najbitnijim podacima što je u ovom slučaju da podržavaju konzole najnovije generacije ali i PC. U oba pakovanja se nalaze iste stvari:

• SureFire Gaming SSD ili HDD
  • Micro-B na USB-A Kabl
  • USB-A na USB-C Adapter
  • Nero Backup Softver (podržava samo Windows)
  • Formatter Softver (podržava samo Windows)
  • Quick Start Vodič
  • Uputstvo (preloaded)

GX3 HDD ima samo dve opcije u ponudi i to od 1TB i od 2TB, dok GX3 SSD stiže u varijantama od 512GB i 1TB.

Možda bi bilo dobro da spomenemo par stvari koje dosta korisnika PS5 (onih koji su do sada uspeli da je kupe) radi pogrešno kada su u pitanju HDD i SSD. O ovome sam već pisala ali ipak da ponovimo.

Prvi je, korišćenje pogreškog hard diska!

Nisu svi hard diskovi kompatibilni sa konzolama. Hard mora biti od najmanje 250 GB i ne više od 4TB. Mora da podržava superspeed USB sa 5 Gbit/s.

Drugi, korišćenje pogrešnog porta.

Ukoliko hard nakačite na port koji se nalazi na prednjoj strani, pogrešićete. Kada povezujete hard na konzolu, koristite port koji se nalazi na zadnjem delu konzole.

Treće i najčudnije, skidanje harda pre izlaska iz setinga.

Na ovaj način možete uništiti igre koje ste prebacili na hard i vrlo je verovatno a ih više nećete igrati. Pre nego otkačite hard, obavezno obavezno čekirajte Safely remove from PS5.

Koliko vam je eksterni uređaj za smeštanje podataka stvarno potreban?

Možda bi i mogli da izgurate bez njih kada su u pitanju medijski fajlovi ali kada su u pitanju nove igre, ovo postaje neophodan proizvod. Igre postaju drastično veće i dosta ih je dobrih pa se diskovi na konzolama užasno brzo napune. Mogućnost izrade rezervnih kopija i vraćanja igre ili čak instaliranja direktno na eksterni uređaj daje vam veću fleksibilnost od jednostavnog brisanja i ponovnog preuzimanja svaki put kada vam nedostaje prostora.

Znate da je PlayStation pre par nedelja izbacio veliki update i da je podrška skladištenju igara jedno od najbitnijih unapređenja koji nam je on doneo.

Dizajn prilagođen gejmerima

Sa elegantnim crnim dizajnom sa sitnim mozaikom jednostavno ukazuje na to da je inspirisan konzolama najnovije generacije. Naglasak je na LED osvetljenju koje menja boju i glatkom crnom delu u obliku slova X na kome se nalazi logo brenda. Donji deo je mat crni sa sitnim, jedva vidljivim nogicama koje će pomoći da uređaj ne stoji ravno celim donjim delom na stolu i tako će se smanjiti vibracije. Obe varijante su dosta lagane. HDD ima čitavih 180 grama dok SSD samo 104 grama. Iskreno, prosto se zapitate ima li nešto u kutiji kada je uzmete u ruku. Oba su idealna za pakovanje u rancu, torbi ili čak i džepu. SureFire Gaming Hard Drive je stilizovano i kvalitetno rešenje za sve veći broj igara koje se nude. Većina konzola zahteva formatiranje, zato obavezno napravite rezervnu kopiju pre upotrebe. Čvrsti disk takođe može da se koristi na drugim konzolama i računarima, ali će možda morati prvo da se formatira.

RGB osvetljenje

Na vrhu se nalaze tri RGB svetla koja polako menjaju boju. Kada je dodavanje RGB osvetljenja u apsolutno sve živo u pitanju, mišljenja su podeljena. Neki igrači će biti oduševljeni što im i eksterni SSD ili HDD sija u svim duginim bojama, dok će neki to videti kao manu. RGB je dosta jak i ima hue rotaciju boja koju nije moguće ugasiti. Prelivanje boja dok je disk priključen i nije toliko napadno, ali kada se povezuje ili radi... pa, može da napravi popriličan light show svojim treperenjem, posebno ako vam je soba u mraku.

Neverovatna brzina

Oba uređaja su opremljena USB 3.2 Gen 1 koji omogućava brzinu prenosa do 5 Gbps. To znači brzo vreme učitavanja svih instaliranih igara i samo brže vreme čitanja i pisanja za svaki prenos datoteka i izradu rezervnih kopija. Lako će povećati brzinu USB prenosa i to je brzo čak i za moderne PC igre. Microsoft vam omogućava samo učitavanje poboljšanih igara serije X / S iz njihovog vlasničkog skladišta velike brzine. Međutim, SureFire SSD omogućava da napravite sigurnosne kopije i vratite te naslove na i sa Xbox-a najbrže moguće. Proširivanje interne memorije bilo koje konzole može biti nezgodno. U nekim slučajevima možete tako da poništite garanciju ili se to može ispostaviti kao skuplji i složeniji postupak. Imati eksterni uređaj znači da možete držati stvari na gomili, ali proširiti to skladište brzo i lako u skladu sa svojim potrebama. Za 32,5 sekundi ćete upisati 10 GB podataka na drajv i trebaće vam samo 22,7 sekunde za vraćanje tih podataka. Pravljenje rezervnih kopija većine igara će očigledno biti prilično brzo. Učitavanja igara sa diska ne daje primetne razlike. Xbox Series X i Xbox One imaju efikasnije vreme. Xbox360 igre se učitavaju znatno brže sa ovog uređaja nego sa svojih matičnih konzola.

HDD neće imati istu brzinu kao SSD ali će moći da čuva mnogo više igara i biće isplatljiviji po ceni. Kao i SSD, uređaj je premašio zvaničnu cifru od 140MB / s za čitanje i 140MB / s za pisanje, tako da je više od onoga što se očekuje od ove klase. Dok je SSD-u trebalo samo 32,5 i 22,7 sekundi da pročita i upiše 10GB podataka na disk, HDD-u je trebalo 1:13 i 1:12, ili otprilike 2,5 puta duže. Svakako je bolji od rezultata starijih SATA II diskova u konzolama sada već stare generacije. Xsbox Series X vam neće dozvoliti da koristite ovaj uređaj za učitavanje naslova poboljšanih Series X / S već će morati prvo da se vrate na glavni uređaj.

Nero Backup softver

Za dodatnu sigurnost tu je softver Nero Backup koji vam pomaže da napravite rezervnu kopiju svih datoteka, direktorijuma i diskova sa konzole ili računara. Takođe vam omogućava da zakažete automatsko vraćanje do određenog vremena i dana kako biste bili sigurni da se to redovno radi! Softver Nero Backup kompatibilan je samo sa Windows OS-om.

Opšti utisak

Oba diska su premašila brzine koje SureFire navodi. Iskreno, nisu u pitanju preterane razlike ali kada govorimo o brzinama čitanja i pisanja, malo brže svi vole. Igre direktno sa SSD-a nisu predstavljale stvarne probleme i nismo videli da to na bilo koji način utiče na performanse u poređenju sa igranjem sa SATA III SSD-a koji je ugrađen interno. Pažite da urešaje priključite na pravi port kako bi imali najbolje performanse. Šteta je što se igre serije X ne mogu učitati sa ovakvih eksternih diskova. Pravljenje rezervnih kopija i obnavljanje sa bilo kog od ova dva uređaja je bilo jednostavno. Igra kao na primer Call of Duty Black Ops Cold War sa oko 190 GB zahteva samo 10 minuta za rezervnu kopiju na SSD-u i 25 minuta na HDD-u. To je mnogo brže nego da ponovo preuzimate isti sadržaj!

• Interesantan dizajn
  • Velika brzina prenosa
  • Korektna cena
  • Verbatim garancija

• RGB svetlo (može biti i prednost ako volite)

Konzole nove generacije nude mnogo ali zbog toga njihove igre traže mnogo prostora. Ukoliko ste u grupi onih koji vole da čuvaju svoje igre i igraju ih ponovo, prenosni uređaj za skladištenje podataka će postati potreba do kraja godine. Kada shvatite šta vam više odgovara od navedenih karakteristika, na vama je samo da odaberete SSD ili HDD. Surfire je možda još uvek nepoznat ali iza njega stoji nemački kvalitet koji se unapređuje godinama i sigurno nećete pogrešiti sa nekim od ovih modela.