21.06.2021.
Autor: Nikola Nick Jovanović

Game Builder Garage - Recenzija

Da li Nintendo uspeva da i vizuelno programiranje učini zabavnim?

Nema gejmera koji se nije susreo sa ovakvim genijalnim, mudrim i nadasve originalnim predlogom, za nijansu manje toksičnim od onog još goreg - a možda da se takmičiš u tim igricama, čujem ima para tamo! Perspektivne gejming karijere na stranu, ima ljudi koji stvarno samo vole da igraju igre i to je to, rekao bih da većina gejmerske populacije igre upravo i doživljava kao casual zabavno iskustvo, a ne postoji kompanija koja je bolje oličenje takvog pristupa od Nintenda.

Pa kako onda izgleda kada taj isti Nintendo želi da se stavi u ulogu edukatora i svojoj casual publici da alat i lekcije iz vizuelnog programiranja video igara? Odgovori se kriju u novom Nintendovom naslovu za Switch - Game Builder Garage.

Kolega sa bratskog nam američkog IGN-a napravio je sjajnu paralelu (koju mu ovom prilikom besramno kradem) sa kultnim sci-fi filmom The Last Starfighter iz 1984. godine, u čijem zapletu je tinejdžer regrutovan da vodi međuzvezdanu bitku nakon što se nesvesno pokazao vrednim pomoću visokog rezultata na neuglednom arkadnom apartu. Nakon već dva Mario Makera i sada sa Game Builder Garage-om deluje kao da Nintendo pokušava nešto slično za buduće dizajnere igara, ali na osnovu ovoga što sam ja napravio do sada sumnjam da će se Shigeru Miyamoto pojaviti na mojim vratima uskoro da me regrutuje.

Ipak nakon završetka svih sedam interaktivnih lekcija u Game Builder Garage i ja sam dobio nove ideje za gomile jednostavnih igara ali i nekakvo znanje da ih realizujem, a da nisam ni primetio da su me nešto naučili usput.

Game Builder Garage u tipičnom Nintendo stilu čini učenje vizuelnog programiranja zabavnim i blesavim. Svaki element koji možete da editujete ima svoje ime i ličnost, pa će tokom lekcija često razgovarati jedni sa drugima, što je apsolutno suludo. Nazvali su ih "nodonima" kao nodes... get it? Oni žive u vašem Switchu i rade neke stvari a vi morate da ih povežete i podesite. GENIJALNO!

Svakako ovo bi bio sasvim solidan alat i bez svih tih dodatnih zezalica, ali upravo njihovo postojanje i ceo taj blesavi pristup čini ovo autentičnim Nintendo softverom. Takođe, ta pristupačnost predstavlja i ogromnu razliku u odnosu na druge skorije pokušaje edukacije casual igrača u sferi game dizajna. Sećate se PlayStation-ovog Dreams-a? Bio je to mnogo moćniji alat ali i drastično teži za učenje, gde je često bilo lakše uključiti PC i skinuti neki "pravi" softver, nego kreirati 3D modele analognim palicama, Move kontrolerima i čime sve ne. Game Builder Garage je po tom pitanju mnogo manje odbojan i neće prekomplikovati stvari bez potrebe, pa ćete moći da se fokusirate na suštinu - gameplay vaše igre, pre svega.

Kada završite lekcije, koje sadrže sve od jednostavne igre “šuge” za dva igrača do full 3D igara, i kada vam se kompletan editor otključa gotovo da nema ograničenja šta možete da napravite sa ovim. Jeste, zaglavljeni ste sa objektima i grafikom koju Game Builder Garage nudi, ali sa njima možete, ako ste kreativni, da realizujete gotovo bilo koju ideju koja vam padne na pamet. Baš kao što ljudi i dalje smišljaju nove interesantne načine za postavljanje nivoa u Super Mario Maker igrama, u potpunosti očekujem da vidim neke zaista neverovatne igre i ideje koje će mnogo talentovaniji ljudi od mene uspeti da kreiraju u Game Builder Garage uz pomoć njegovih mnogo robusnijih alata i funkcija.

Ovaj endžin naravno ima i ograničenja, ali za sve nas koji se nikada nismo bavili kreiranjem igara predstavlja odlično mesto za početak. Kada napravite vašu igru možete i da je podelite sa prijateljima - iako mi nismo baš uspeli da tesitramo ovu opicju, jer smo igru dobili na test mnogo pre izlaska.

Za sve cinike, prave programatore šljakere i ostale divne ljude iz branše, moram i da na kraju razgraničim i napomenem ono što je očigledno, a to je da ovde nema ni traga od pravog kodiranja - što ipak ne znači da Game Builder Garage ne raspolaže veoma robustnim setom alata. Možete da napravite čika-glišu koji skače po platformama i skuplja jabuke, ili pak veoma složeni 3D lavirint, vožnju ili šta god, bez da ikada vidite i liniju koda.

Bez sumnje nedostatak potrebe za učenjem sintaksi i drugih prograrmerskih muka ide u korist Game Builder Garage-u, jer ovako kreiranje igara čini mnogo dostupnijim široj publici koja možda i neće naučiti bog zna šta stvarno, ali će se makar propisno zabaviti i... ko zna, možda i inspirisati da u ovu tematiku malo i ozbiljnije uđe. Ja svakako neću, jer sam davnih dana odlučio da je programiranje za nerdove i držim se svog rockstar gaming novinar imidža, ali jedva čekam da vidim šta će drugi igrači napraviti kada provedu malo više vremena sa ovim šarmatnim Nintendovim učilom. E da, ako kojim slučajem imate decu možda nije loša ideja uvaliti im ovo kao igru, ko zna možda ćete za desetak godina plivati u njihovom bazenu - zapamtite, igrice su ozbiljan biznis!

8/10

Game Builder Garage čini učenje bazičnog vizuelnog programiranja pristupačnijim, ali sadrži i veoma složene alate koji će u rukama pravih igrača/programera-početnika pokazati svoj pun potencijal.