Ova mama je gejmer
05.04.2022.
Autor: Danica Manojlović

Šta je gejming?

Prvobitno objavljeno 10.08.2020

Šta je gejming?

Kako je odjednom postao tako popularan?

 

Mislim da ne prođe dan a da mi neko ne postavi jedno od ova dva pitanja. I prvo što svima kažem je da greše. Nije gejming ništa novo a i nije se pojavio odjednom.

Kao i sve u prirodi pa i u nama samima, gejming se menjao vremenom i prilagođavao promenama u društvu.

 

U praistoriji su se igrali kamenčićima kako prikazuju neki nađeni crteži. Kamenčići su unapređeni u platnene lopte, platnene lopte u klikere a klikeri u prave lopte. Danas su to sportovi koji se igraju i uživo i online.

 

Neki od najčešćih praistorijskih i drevnih delova za igranje napravljeni su od kostiju, naročito od talusove kosti, i pronađeni su širom sveta. Smatraju se precima nekih današnjih igara, kao na primer domina. Tu su još i školjke, kamenje i palice.  Igre su, smatra se, utemeljene u verskim okruženjima i bile su osnova i početak društvenog povezivanja. Igre su sastavni deo svih kultura i jedan su od najstarijih oblika ljudske socijalne interakcije.

Igre omogućavaju ljudima da unaprede maštu ali i fizičku aktivnost, dok video igre idu korak dalje i fizičke aktivnosti prenose na monitore. Uobičajene karakteristike igara uključuju neizvesnost ishoda, poštovanje dogovorenih pravila, takmičenje, odvojeno mesto i vreme, elemente fikcije, elemente slučajnosti, propisane ciljeve i najbitnije - lično uživanje.

 

Bacanje kockica, igranje karata, x-ox ili podmornice su samo neke od osnova na kojima su razvijane igre za PC. Iako nama danas neke od navedenih zanimacija izgledaju smešno i možda dosadno, svaka od njih je u svoje vreme imala svoje obožavaoce. I svaki period istorije ima neke svoje zanimljivosti.

 

Prva digitalna igra je napravljena daleke 1948. godine i o samo tri godine nakon Drugog svetskog rata. Alan Mathison Turing i David Gawen Champernowne su je napravili ali na žalost, nikada nije odigrana na računaru jer je pisana pre nego je računar napravljen. Turing sе uveliko smatra ocem teoretičke računarske nauke i veštačke inteligencije ali njegov rad nije dovoljno priznat zbog dva razloga. Veliki deo onoga što je radio je dan danas pokriven Zakonom o službenoj tajni a drugo, pa i tu je išao ispred svog vremena… zbog homofobije u društvu i njegove seksualne opredeljenosti, zbog koje je završioi  u zatvoru.

 

Nakon toga, sve je krenulo mnogo brže.

 

Evo kako od vizije i mašte nastane nešto revolucinarno.

 

NINTENDO je nastao daleke 1889. godine i to kao kompanija za proizvodnju karata. U početku su se karte izrađivale ručno ali kako su ubrzo postale popularne, proizvodnja je unaređena zapošljavanjem velikog broja ljudi kako bi se odgovorilo zahtevima tržišta. 1959. Nintendo postiže dogovor sa Diznijem i dobija pravo da njihove likove stavlja na karte. Samo za godinu dana ova kolekcija je prodata u preko 600.000 komada. Kako su se ekonomske prilike menjale, tako je i kompanija istraživala tržišta i uvodila novine. 1970. godine izbacuju prvo svetleće oružje za igranje kod kuće Nintendo Beam Gun. I 1972. počinje epoha njihove dominacije u igrama. Tada izbacuju Ele-Conga koja je svirala pre-programirane ritmove ali i prvu komercijalnu konzolu za video igre. Sve posle toga je istorija koja se i dalje menja i unapređuje.

 

Prva Nintendo zgrada 1889. godine

Deo kolekcije Nintendo karata

 

MONOPOL je među prvima dobio svoje PC i konzolarno izdanje. A u početku, ali i danas, se pravio od papira. Koliko je ova igra bila prihvaćena, govori i činjenica da se vezuje za jednu od najinteresantnijih priča iz Drugog Svetskog rata. U pojedinim logorima je bilo dozvoljeno ratnim zarobljenicima da igraju društvene igre. Britanska vlada je dobila odobrenje da svojim vojnicima šalje jednu do dve igre. Monopol je bio njihov izbor broj jedan. Ali… Ono što nacistima nije palo na pamet je da će izdavač igre u saradnji sa vladom izrađivati specijalne verzije igre sa pravim novcem umesto onoga za igranje, a i da će svilene mape pokazivati mesta na kojim su se nalazili saveznici sa sve instrukcijama za bekstvo.

 

Monopol i Drugi svetski rat - Pravi novac i instrukcije za beg iz logora.

 

Rubikova kocka koja današnjim klincima naviklim na aplikacije i uputstva sa Googl-a izgleda kao nemoguća misija je bila čak i modni detalj u svoje vreme. Nastala je greškom arhitekte Erna Rubika, koji je samo želeo da istraži mogućnosti dizajniranja blokova koji bi mogli da se pomeraju bez urušavanja cele konstrukcije, a dobio je kocku za koju mu je trebalo preko mesec dana da je vrati u prvobitno stanje. Na osnovama ovog principa je nastalo niz logičkih igrica ali sada već savršeni programi za dizajniranje.

 

Slagalice sa slikama puzzle su bile osnova za Tetris, Nintendo Game Boy klasik za koji je dokazano da leči insomniu. 2009. je veliki broj naučnika istraživao uticaj igrica na psihu. Pacijenti su bili podeljeni u tri grupe i prikazivani su im klipovi sa traumatičnim iskustvima i nasilnim scenama. Grupa kojoj je dozvoljeno da posle ovih filmova igra Tetris bar 10 minuta je bila manje nervozna. Pripadnici grupe su manje razmišljali o viđenim nesrećama. Igranje Tetrisa  razvija deo mozga koji je odgovoran za čuvanje memorije i preporučuje se kao dodatna pomoć za smirenje u stresnim situacijama.

Tetris – Prva verzija

 

Sada već postoje i mobilne aplikacije za lečenje depresije. Istraživači Univerziteta u Washingtonu su dokazali da igranje video igara umanjuje simptome depresije i to uz pomoć EVO projekta, digitalne platforme dizajnirane da unapredi kognitivne procese. Najveći napredak je viđen kod grupe starijih od 60 godina. Ne samo da su se osećali bolje, nego su imali i bolju koncentraciju. Pošto su neki naučni osporavali ove rezultate, otišlo se i korak dalje sa ovim istraživanjima. 600 nesumično izabranih ljudi sa dijagnozama depresije je podeljeno u grupe. Svakoj od njih je dana jedna verzija igre. EVO aplikacija za terapiju uz pomoć rešavanja problema ili Helath Tips aplikacija sa placebo efektom. Grupa koja je igrala EVO je imala neuporedivo bolje rezultate.

 

A ako govorimo o rezultatima poboljšanja koje nekima donosi igranje igrica, tu je i istraživanje iz 2003. Godine kojim je dokazano da hirurzi koji najmanje 3 sata nedeljno igraju igre imaju oko 37% manje grešaka pri operacijama ali i 27% brže iste i privode kraju.

 

Muzika i igre su takođe povezani. Žive svirke, snimanje ploča, unapredjeni studiji i ploče koje ostaju cd-ovi i sada viralni klipovi koje skidate online. A igra Guitar Hero: Aerosmith je prodata u preko 3 miliona primeraka i donela je bendu veću zaradu nego bilo koji album koji su izdali.

Guitar Hero: Aerosmith - Guitar Bundle (Wii): Amazon.co.uk: PC ...

Ima li neko da nije probao - Guitar Hero?

I na kraju -  Liga Šampiona, Super Bowl, NBA, Olimpijada ili bilo koja druga sportska manifestacija koja okuplja ljude na stadionima ili u halama  je osnova današnjeg e-sporta i turnira koji se sve više organizuju širom sveta. Mečevi su se prenosili uživo na TV-u, pa kablovskim televizijama a sada su to Twitch, Discord, Youtube… U poslednje vreme je sve više gejming kanala na kablovskim televizijama pa se i sami možete uveriti u sve zanimljivosti i pozitivnu energiju koju ovaj vid sporta donosi.

Top 5 Biggest Esports Countries | Gaming4.Cash

Šta je vama prva asocijacija na reč GEJMING?

Povezani proizvodi

Sačuvano u omiljne
Zakorači u najstariju Zelda priču i saznaj više o poreklu Master Sword, mača koj...
Motivišuće
Kreativno
Prilagođeno uzrastu
8.499,00 RSD
Vrsta
Nova
8.499 ,00 RSD
Korišćena
4.999 ,00 RSD
Sačuvano u omiljne
Switch konzole HKO0318
Nintendo Switch Console (Red and Blue Joy-Con) Nintendo Switch
Motivišuće
Kreativno
Prilagođeno uzrastu
44.999,00 RSD
Vrsta
Nova
44.999 ,00 RSD

Slični članci

11.
Sep.
2023.
Ova mama je gejmer
Video igrice sa temom košarke su popularne već dugo. Od realističnih simulacija do zabavnih igara u arkadnom stilu, a ovo su možda najbolje od njih..
24.
Apr.
2024.
Ova mama je gejmer
Video igre su uvek oslikavale trendove a najnoviji su - igrači žele moderne krpice na glavnim likovima. Kako je danas Dan džinsa, hajde da se malo viš...
18.
Apr.
2024.
Ova mama je gejmer
Pandemija je pokazala da ne moramo da izlazimo iz stana da bismo ostali u formi. Sa druge strane, naterala nas je da shvatimo koliko je vežbanje bitno.