Ova mama je gejmer
26.09.2021.
Autor: Danica Manojlović

Gejming na recept

Gejming kao terapija

Video igre, virtuelna stvarnost i proširena stvarnost imaju neverovatan potencijal da transformišu bolničko okruženje, unaprede lečenje i pomognu mnogima. Ovaj novi trend se naziva Prescription gaming ili gejming na recept.

Pojedine bolnice u Americi, ali i u drugim zemljama su počele da uvode gejming u bolnička okruženja. Tvrde da igre i VR nude pacijentima brojne prednosti, uključujući:  

  • Podsticanje fine motorike pokreta, rešavanje problema i kritičko razmišljanje
  • Kooperativne igre za podsticanje socijalizacije i normalizaciju oporavka
  • Smanjenje izolacije od prijatelja i porodice van bolnice putem igranja na mreži

Ovi digitalni poduhvati se stalno razvijaju uz tehnologiju i povratne informacije koje se dobijaju od pacijenata i njima bliskih ljudi. Gejming je u bolnicama prisutan na više načina. 

Igre u sobi: Većina soba za pacijente u bolnici opremljena je konzolama. Osim toga, bolnica ima dostupne delove za mobilne igre u prostorijama za aktivnosti i kao i biblioteku igara.

Gejmeri volonterski i programeri igara: Volonteri igraju igre sa pacijentima i pomažu im u izgradnji vlastitih igara, od jednostavnih igara koje se mogu stvoriti za sat vremena do složenih igara koje su osmišljene i izgrađene u više sesija.

Lego i robotika - Pojedine bolnice koriste prilagođene komplete Lego robotike kako bi pomogli pacijentima da ostanu zauzeti tokom boravka u bolnici, istovremeno podučavajući osnovno kodiranje i obrazovne veštine.

Virtuelna realnost - Koristi se tehnologija virtuelne stvarnosti kako bi se pomoglo pacijentima da dožive svet koji se ponekad može osećati nedostižnim. Pacijenti mogu da rone, istražuju kišne šume, voze se toboganima i trče niz tunel na teren omiljenog tima. Bolnica u Mičegenu recimo nudi video zapis od 360 stepeni gde pacijenti mogu da istraže unutrašnjost ambulante (veza je spolja). VR gledaoci iz stvarnog sveta su tu da pacijentima podrže njihove avanture u virtuelnom svetu iz bolničke sobe.

Proširena stvarnost: Proširena stvarnost spaja virtuelni svet sa stvarnim svetom. Proširena stvarnost se koristi da oživi knjige ili da uhvate Pokemone.

 

EndeavorRx

Besplatna igra koju mogu da igraju svi jer se nalazi na Google Play, ali deo koji služi za lečenje se može koristit samo kad developeru pošaljete nalaz lekara. 

To je prvi  tretman video igarama odobren od strane FDA za decu od 8 do 12 godina sa ADHD-om. Stvorena je od strane neuronaučnika svetske klase i nagrađivanih dizajnera igara, EndeavorRx pokreće Selective Stimulus Management Engine (SSME™) technology koja je osmišljena da izazove i cilja na područja mozga koja igraju ključnu ulogu u funkciji pažnje.  

Dok igra igru, cilj je da vaše dete uspešno upravlja svojim likom kroz kurseve dok prikuplja mete i izbegava prepreke. Oni će hvatati mistična stvorenja, juriti kroz različite svetove, koristiti bustove za rešavanje problema dok grade sopstveni univerzum. Nivoi težine se prilagođavaju u realnom vremenu na osnovu performansi svakog deteta.  

U kliničkoj praksi, EndeavorRx je indikovan za poboljšanje funkcija pažnje merene kompjuterskim testiranjem kod dece uzrasta 8-12 godina koja imaju problem sa pažnjom ili kombinovanim tipom ADHD-a. Igra se koristi kao deo terapijskog programa i nije zamišljen kao samostalna terapija, niti je zamena za lekove vašeg deteta.

 

 

Choreografish

Eric Handman MFA'03, vanredni profesor modernog plesa, zamislio je video igru koja se igra na tabletu i koja će pomoći ljudima sa spektrom autizma da razviju sposobnost plesa. Njegova ideja: igrači bi koristili muziku za kreiranje obrazaca kretanja među jatima ptica.  

Zaintrigirala me ideja kako je šablonsko mišljenje važno i u plesu i kod osoba sa autizmom“, kaže on. "Ples je oblik društvene umetnosti i pitao sam se kako ljudi iz spektra mogu sami pristupiti koreografiji, bez društvenog stresa što su u publici sa drugim ljudima."

Svoju ideju je odneo do Altizera da prokomentarišu Cheryl Wright, profesor porodičnih i potrošačkih studija i Greg Bayles MA’16, menadžer projekta GApp Lab. Altizer je predložio promenu grafike u jata riba jer su istraživanja pokazala da je voda smirujuće deluje na osobe s autizmom. Osim toga, igra je od prikazivanja na tabletu postala igrana sa naočarima za virtuelnu stvarnost kako bi korisnici mogli da isključe spoljni svet i stvore svoje mirno unutrašnje utočište.

Bayles kaže da su povratne informacije od igrača poput Johnny Staples-a pomogle u poboljšanju koreografije. „Korisnike je najviše oduševila njihova sposobnost da kontrolišu scenu“, kaže Bayles. „Želeli su da ostanu duže i istraže okruženje koje smo stvorili. Voleli su da budu baš usred jata riba koje su praktično plivale oko igrača."  Gapp Lab je predstavio koreografiju na Sundance Film Festivalu 2017. i dobili su izvanredne kritike. 

Igra je trenutno u fazi prikupljanja kapitala koji bi joj pomogao da se plasira na tržište, ali ako se to ne dogodi, stvaraoci tvrde  da će je jednostavno stavili na Internet za besplatno preuzimanje.

 

 

Empower Stars

Osmogodišnji dečak sa svojom borbom protiv raka mozga je inspirisao Grzegorz Bulaj-a, vanrednog profesora medicinske hemije, da stvori video igru koja će osnažiti um ovog deteta u borbi protiv njegove bolesti. „Dečak, nećak mog prijatelja, uživao je u prototipnoj igri“, seća se Bulaj. „Kasnije sam pomislio:„ Šta ako bismo mogli da stvorimo terapijsku igru koja bi deci koja su na hemoterapiji pomogla da postanu mentalno i fizički jača? “

U saradnji sa pedijatrom Carol Bruggers, The GApp Lab i Spy Hop (lokalnom neprofitnom omladinskom medijskom organizacijom), Bulajeva ideja prerasla je u Empower Stars, mobilnu igru u kojoj deca mogu zamisliti da su superheroji na misiji obnove puste planete dok savladavaju razne izazove. Igra se igra na iPad -u sa senzorima pokreta koji detektuju pokrete ruku, a dnevne runde traju 30 minuta, dovoljno dugo da deca dobiju neke mentalne i fizičke vežbe, ali da ih to ne zamori.

Osnova igre je u konceptu osnaživanja pacijenata, gde igrači osećaju da mogu naučiti da kontrolišu situacije koje mogu izgledati preteške, odražavajući ozbiljne bolesti sa kojima se suočavaju.  Empower Stars su klinički testirala deca obolela od raka, njihovi roditelji i zdravstveni radnici. Bruggers i Bulaj se nadaju da će obezbediti sredstva za dalji razvoj i na kraju dobiti odobrenje FDA za Empower Stars za lečenje pedijatrijskih onkoloških pacijenata.

 

Color Me Healthy

The GApp Lab razvijaju još jednu igru za decu koja se suočavaju sa teškim medicinskim problemima. Budući da mladi često oklevaju da razgovaraju o svojim bolestima sa lekarima, GApp Lab je uveo Color Me Healthy, gde deca opisuju senzacije i simptome koje osećaju u svom telu bojenjem delova tela avatara prikazanih na tabletu.  Bailes je uzbuđen interesovanjem za Color Me Healthy, koji je dobio brojne grantove od Nacionalnog instituta za zdravlje i Fondacije St. Baldrick's.

Naše istraživanje pokazuje da je aplikacija generisala 40 odsto više stanja i simptoma nego samo razgovor sa lekarom“, kaže Bayles. "Deca to vide kao zabavan i kul način za generisanje izveštaja za lekare."

 

Neurogrow

Postoje studije o pomoći u sanaciju kognitivnih problema kod starijih osoba korišenjem posebno napravljenih video igara koje je na Utah Health University provela Sarah Shizuko Morimoto, vanredni profesor nauka o zdravlju stanovništva. Više od decenije Morimoto je dizajnirala video igre koje podmlađuju oštećena kola u frontalnom režnju za koje se čini da blokiraju efikasnost lekova protiv depresije. Čini se da igre za mozak poboljšavaju kognitivne funkcije dok smanjuju invaliditet igrača.  Sa GApp Lab-om, Morimoto je stvorila Neurogrow,  igru koja uključuje sadnju i negovanje virtuelnog cvetnog vrta sa radnjama poput zalivanja, đubrenja i uklanjanja dosadnih buba. Igrači dobijaju bodove za gajenje buketa, koje zatim mogu dodeliti prijateljima, i prelaze na složenije nivoe i baštenske leje. "Neurogrow ima dublje, dvostruko značenje", kaže Morimoto. „Nega vrta je kao briga o starenju mozga. Da bi ostao zdrav, vašem mozgu je potrebna pažnja i nega.“'

U svom prvom kliničkom ispitivanju, njen tim je otkrio da je četiri nedelje Neurogrow-a pomoglo 60% -70% pacijenata koji ranije nisu reagovali na antidepresive. U kasnijem kliničkom ispitivanju koje je testiralo Neurogrow na drugom mentalno stimulisanom računarskom programu, 60% -70% pacijenata prijavilo je smanjenje depresivnih simptoma za 50%.  „Igra stvara nadu kod pacijenata, što im je izuzetno važno da poboljšaju svoje mentalne sposobnosti u uslovima kognitivnog pada“, kaže ona. „Optimizovali smo igru za starije osobe jer stariji mozak drugačije reaguje na lekove nego mlađi. Osim toga, korišćenje igre je način da se ranjivi ljudi kod kuće leče isplativim lekovima lečenjem zasnovanim na dokazima."

 

Pored ovih igara, postoje i komercijalne igre koje vam mogu pomoći da se bolje osećate, o čemu smo već pisali na blogu.

 

 

Povezani proizvodi

Sačuvano u omiljne
Switch igre NSW407
9 termina 150 sati početni nivo
Za igranje neophodna pretplata na Nintendo online
Motivišuće
Kreativno
Prilagođeno uzrastu
3.999,00 RSD
Vrsta
Nova
3.999 ,00 RSD
Sačuvano u omiljne
Switch igre NSW290
9 termina 150 sati početni nivo
Hero izdanje sadrži Hero Cape, dva skina za igrača, ljubimca pile i dve ekspanzije: Jun...
Motivišuće
Kreativno
Prilagođeno uzrastu
3.999,00 RSD
Vrsta
Nova
3.999 ,00 RSD
Korišćena
2.999 ,00 RSD
Sačuvano u omiljne
Switch igre NSW228
9 termina 150 sati početni nivo
Izgradite zajednicu ispočetka na opustošenom ostrvu prepunom mogućnosti • ...
Motivišuće
Kreativno
Prilagođeno uzrastu
7.999,00 RSD
Vrsta
Nova
7.999 ,00 RSD
Korišćena
5.999 ,00 RSD
Sačuvano u omiljne
Switch igre NSW062
9 termina 150 sati početni nivo
Motivišuće
Kreativno
Prilagođeno uzrastu
3.999,00 RSD
Vrsta
Nova
3.999 ,00 RSD
Korišćena
2.999 ,00 RSD
Sačuvano u omiljne
Switch igre NSW032
9 termina 150 sati početni nivo
Switch The Elder Scrolls 5 - Skyrim
Motivišuće
Kreativno
Prilagođeno uzrastu
4.999,00 RSD
Vrsta
Nova
7.499 ,00 RSD
Korišćena
4.999 ,00 RSD

Ostavi komentar

Trenutno nema komentara

Slični članci

22.
Sep.
2021.
Nintendo
Svako od nas ima svoje razloge zbog kojih igra određene igre. Mi smo pokušali da navedemo 15 razloga zbog kojih milioni širom sveta igraju Anim...
26.
Jan.
2021.
Ova mama je gejmer
Nemojte pretiti, braniti i kažnjavati samo zato vi to ne razumete i ne volite. Upoznajte "neprijatelja" i potrudite se da detetu na pravi način obj...
07.
Sep.
2020.
Ova mama je gejmer
Svi mi imamo momente kada ne želimo da naučimo nešto novo jer mislimo da smo sve već videli i probali. I to je normalno. Poenta je u tome da shvatimo ...