31.03.2022.
Autor: Dzoni Kvid

Crusader Kings III konzolno izdanje recenzija

Nije teška...

Crusader Kings je istorijska grand strategy igra sa elementima RPG-a, koja vam dopušta da prođete ceo srednji vek. Prva igra u serijalu je izašla 2004 godine i od tada u svojim nastavcima ne prestaje da zadaje ozbiljne probleme čak I iskusnijim igračima. Sve Crusader Kings igrice su bile PC ekskluzive s obzirom da se strategije igraju pretežno sa mišem. Poslednji nastavak u serijalu je izašao u septembru 2020. a dve godine kasnije izdavač Paradox Interactive je odlučio da prekine niz ekskluzive i napravi verziju na novu generaciju konzola.

Verzija igre za konzolu uzima jednu od najopsežnijih strateških igara na PC-u i stručno je umotava u paket prilagođen kontroloru - samo ne očekujte da ćete igrati sa sofe. Crusader Kings 3 nudi priliku da živite svoje srednjovekovne fantazije, kao kralj, kraljica, princ ili čak neko niže u plemićkom lancu. Planiraćete, ratovati, oženiti svoje najperspektivnije potomke, ili ih možda čak i ubiti ako naslutite njihove planove za svrgavanje.

Crusader Kings 3 formula nije pretrpela bitnije izmene, umesto toga proširuje uspeh predhodnika. Mapa sada uključuje delove severne Afrike i spoljne ivice istoka sa više religija, tipova vlada i tehnoloških stabala nego ikada. Igra pruža hiljade sati uzbudljivog igranja, jer će se igranje svakog igrača, čak i sa iste početne tačke, uveliko razlikovati dok donosite kritične odluke o tome kako da upravljate svojim carstvom.

Tu su i potpuno nova mehanika igranja koja kruniše sisteme igre u stilu RPG-a; nova stabla životnog stila vam omogućavaju da zaveštate neke plemenite - ili ne tako plemenite - veštine svom šefu države. Zamišljate sebe kao majstora zavodnika? Ili diplomatu koji voli mir? Nove opcije životnog stila dodaju još jedno tkanje u tapiseriju svakog igranja.

Zatim tu je Strah, koji je mera koliko vas se plaše, kako u vašem kraljevstvu, tako i širom sveta. Nijedno loše delo neće ostati nekažnjeno, tako da ćete morati pažljivo da koračate. U prethodnim naslovima vaši vazali su Vam bili odani iz čiste ljubavi , ali to ne odražava stvarnost i promenjeno je za Crusader Kings 3 omogućavajući vam da sprovodite svoje dekrete kroz strah.

Ovi poboljšani RPG elementi čine put kojim idete još upečatljivijim u celosti. Sa takvim međusobno povezanim sistemima, to će se pokazati previše kažnjavajućim za neke igrače, ali oni koji imaju vremena i sklonosti da vladaju kako žele naći će mnogo toga u ovoj novoj mehanici.

Lab42, studio odgovoran za prenos naslova na konzolu, uradio je naizgled nemoguće uzimajući tako izričito PC igricu da portuje na konzole. Igrači će listati niz menija koristeći dugmiće na kontrolerima, što uglavnom funkcioniše. Iako se to ne dešava tako brzo kao što biste želeli, kada se naviknete na to ne prođe mnogo vremena pre nego što se vaše radnje poklope sa vašim željama i često se čini čak i korisnijim od PC kontrola. Dodatak ovoj tvdrnji je i port za Ps5 konzolu u kojoj igra ima punu podršku kroz dualsense kontroler (odredjeni zvukovi dolaze iz zvučnika na kontroleru, vibracija, stopiranje i ubrzavanje vremena putem touchpad-a).

Možemo da zaključimo da je port veoma uspešan, međutim postoji jedan problem, ne sa načinom na koji igra koristi kontroler ili sam gameplay. Očekivali biste da igrate igru na konzoli iz udobnosti sofe ili kreveta, na većem televizoru sa veće udaljenosti nego što biste to uradili na računaru, ali kako su odluke i dešavanja u kraljevstvu sastavni deo igre, ima dosta teksta, odnosno čitanja, čitanje teksta je malo teže posto je font relativno sitan. Ne postoje opcije za povećanje veličine teksta i svi snovi o de facto igranju na kauču padaju u vodu. Uskoro ćete se naći sa nosom na ekranu pokušavajući da dešifrujete zamršenosti lordovog feudalnog ugovora.

Iako to svakako nije nešto što će uticati na sveobuhvatni doživljaj i moglo bi biti zakrpljeno u budućnosti, to je mala mrlja na onome što je inače zaista zadivljujuće iskustvo vodjenja srednjovekovne države na konzolama.