24.11.2021.
Autor: Nikola Jovanović

FORZA HORIZON 5 - Recenzija

Forza Horizon i dalje suvereno vlada

Nekada davno imali smo nove Forza Horizon igre na svake dve godine, to je bila jedna tekovina započeta još 2012. a onda je došla pandemija i upropastila sve. Dobro, i sami autori iz Playground Games bili su pomalo i žrtve svog uspeha jer ih je Microsoft upregao da rade i novi Fable, od kog smo za sada videli samo tizer. Delovalo je kao da su prionuli na taj posao dok je Forza Horizon 4 predstavljala neki vrhunac serijala koji je bez problema mogao da se igra u nedogled sa svim onim ekspanzijama, besplantim proširenjima, battle royal modom i čime sve ne. Uzevši to u obzir kao i činjenicu da je po planu i programu sledeća na redu bila Forza Motorsport za next-gen, niko nije očekivao da ćemo novi Horizon videti u skorije vreme. Ipak, nekim čudom ranije ove godine u sezoni sajmova i prezentacija izleteo je trejler za već uveliko završeni Forza Horizon 5, koji je evo već sada pred nama u novembru. Amazing!

HAJMO U MEKSIKO!

Čak su se i tračevi o novoj egzotičnoj lokaciji ispostavili kao tačni, festival se ovog puta seli u Meksiko. Možda američke južne komšije koje vole načose i buritose i nisu fensi egzotika kao evropska obala ili Australija, ali svakako lokacija više leži duhu Horizon festivala od dosadnjikave Engleske. Najveći problem koji sam imao od starta bio je navikavanje da se napokon vozi desnom stranom, nekako sam i podsvesno posle više stotina sati u prethodna dva Horizona naučio da vozim po naopakim pravilima Velike Britanije i njenih kolonija. Dodatni razlog zbog čega mi je sve bilo toliko slično a opet drugačije pre svega leži u tome što je Forza Horizon 5 cross-gen igra, rađena po šablonu prethodna dva nastavka, da uredno radi i na Xbox One konzolama prve generacije. Zbog toga ne postoji neki svemirski skok u kvalitetu grafike ili samoj suštini igre, koja je naravno i dalje savršena… ali postavlja se pitanje kako nešto što je već savršeno učiniti još savršenijim? Drugi, pa treći put? Da li je moguće uopšte?

Ako uzmete da čitate moje prethodne Forza Horizon recenzije, za treći i četvrti deo, možete da vidite moje hvaljenje i oduševljavanje tim naslovima, a sada u slučaju petog dela sve pozitivno rečeno mogao bih samo da copy-pastujem, dok je oduševljenje pomalo izostalo jer nisam dobio ništa više od onoga što sam i očekivao. Svakako, po opcijama i sadržajima Forza Horizon 4 je podigla lestvicu suludo visoko, a Forza Horizon 5 prati to po principu sve što ste imali tamo, imate i ovde isto ili prošireno, veće i bolje. Ipak, ako ste kao ja ostavili više stotina sati u prethodnim nastavcima, teško da će bilo koja sitna novina i varijacija na temu ovde uspeti da vas oduševi kao što je to bio slučaj sada već davne 2016. odnosno 2018. godine. Imao sam osećaj da igram alternativnu verziju tih igara iz istog perioda, a ne nešto iz 2021. Zamor materijala, siti gosti kod najboljeg kuvara na svetu, you know the drill… ali, ipak to tačno opisuje ono što se desilo ovde. Naravno, moramo uzeti u obzir da ima mnogo novih igrača posebno na PC-u koji tek sada otkrivaju ovaj serijal po prvi put, zbog toga što je igra došla i na Steam (a i torrente), pa svi ti veseli PCjaši kojima je ovo prva Forza Horizon će bez sumnje biti oduvani, jer ovakvo kompletno iskustvo nisu imali nigde izvan Xboxa i bangavog Windows Store-a ranije.

NOVI KRUGOVI FORSIRANOG SJW PAKLA

Kada startujete igru nakon totalno over the top uvoda (video iznad), sledi obligatorni prolazak kroz par krugova SJW pakla. Dobijate mogućnost da napravite vašeg lika i slično prošloj verziji ovaj editor i nije nešto preterano detaljan, birate par ponuđenih faca na modelu koji kasnije oblačite po želji. Ono što je veoma čudno i što mnoge kolege recenzenti preskaču da prokomentarišu je činjenica da recimo ne možete da napravite belog muškarca koji ima bradu… ali zato su tu sve moguće druge nijanse i kombinacije, okej. Inkluzija. Međutim, u jednom tako ograničenom editoru gde realno ne možete da napravite ništa nalik sebi, ali možete da izaberete da vas oslovaljavaju sa THEY/THEM, postoji mogućnost da imate prostetičku ruku ili nogu?! Ok, znam da ima mnogih vozača heroja koji i pored takvog hendikepa voze i takmiče se, evo recimo naš Trovač (jel zna neko šta je sa ovim čovekom?). Svakako, vrlo je čudno što možete da imate samo jednu prostetiku, nije moguće imati dve ili neke kombinacije istih… ali zato možete uredno da im menjate vesele boje kao da je u pitanju neki modni aksesoar. Robotsku ruku fura čak i riba sa thumbnaila opcije za customizaciju lika, kao da je novi G-Shock u pitanju. Bizarno.

Zbog toga ove nove opcije u editoru na kraju dana deluju neiskreno, kao da su tu samo da se čekiraju dodatni SJW boxovi, dok drugih većih unapređenja nema. Naravno, inovacija iz prošlog nastavka da muškarcima možete da oblačite žensku odeću, štikle i miniće, je i dalje tu ne brinite. Da podvučem samo, da ne bude zabune, nemam ništa protiv ovih opcija, neka ih, Forzu Horizon i treba da igraju apsolutno svi i da se osećaju kao kod kuće, ali ako ćete da unapređujete editor, dodajte za početak osnovne stvari koje nedostaju, pre nego što krenete da sakupljate jeftine SJW poene.

MALO NOVIH GRLA U ŠTALI

Iako ćete vašeg avatara gledati često u međuanimacijama i na ekranima posle trka, ono što je naravno mnogo bitnije su sami automobili. Moćna arhiva najrazličitijih automobila brojnih proizvođača, tipova i godišta je ponovo tu, i srećom ovog puta niko od većih car makera nije izbačen. Jedini problem je što ako ste igrali prethodne Forza igre, manje više znate šta da očekujete, novih automobila ima ali ne koliko sam očekivao. Više je novih modela dodato u Forza Horizon 4 nakon izlaska igre kroz DLC proširenja nego što osnovna Forza Horizon 5 donosi u odnosu na kompletnu listu iz prethodne igre. Naravno, jasno je da će i ovde biti gomile DLC-ova vremenom i da će mnogi novi modeli koji su se pojavili u međuvremenu biti dodati, ali u trenutnom stanju kada malo izgustirate par novih automobila kojih nije bilo u četvorci i ponovo krenete da polako pravite vašu kolekciju, shvatićete koliko u suštini ponovo kreirate istu garazu od ranije. Opet, ovo ne važi ako vam je ovo prva Forza Horizon koju igrate, onda vam je sve novo, i u tom slučaju – blago vama!

Iako su većinski svi modeli isti kao ranije, par novih donelo je mogućnost i real time skidanja krova kod convertable modela, na dugme možete spustiti ili podići krov samo kada se auto ne kreće. Ovo je jako lepo animirana i vrlo cool opcija, ali nažalost postoji gomila kabrioleta poput stare Mazda Miate i ostalih automobila prebačenih lopatom iz prethodnih Forzi kojima ova mogućnost nije dodata. Nemamo ovde situaciju sa premium i ne-premium modelima iz Gran Turismo igara PlayStation 3 ere, razika je mnogo manje vidljiva, ali definitivno postoji neujednačenost u detaljima kod skroz novih modela i onih koji se vuku još od Forza Horizona 2. Ako modeli izgledaju isto, to se ipak ne može reći i za zvuk, najviše unapređenja je upravo u ovom elementu tako da će većina automobila zvučati dosta bolje, a na zvuk motora uticaće i tjuning. Opcije za budženje su veoma duboke i detaljne, baš kao u prethodnim igrama, bez nekih većih promena, ali eto sada možete odmah da čujete kako na zvuk utiču vaša podešavanja koja ste napravili.

EGZOTIKA PONOVO, NAPOKON!

Najlepša stvar u Forzi Horizon 5 je bez sumnje okruženje. Meksiko je najveća Horizon mapa do sada, i po raznovrsnosti i lepoti mogu da kažem da stoji rame uz rame sa po meni najlepšom mapom do sada, Australijom iz trojke. Bukvalno, imamo sve ovde, od vulkana, do džungli, obala mora, gradića, pustara, pa i onih novih fenomenalno animiranih oluja koje se povremeno dešavaju. Iako igra koristi isti endžin kao ranije i nema neke nove napredne grafičke efekte poput Ray Tracinga (samo neki ojađeni RT postoji u Forza Vista modu), i dalje izgleda za par klasa bolje od drugih open world trkačkih igara, na ničije iznenađenje opet. Da se bolje upoznate sa prelepim svetom Meksika tu su i skroz nove ekspedicije po mapi koja je ovog puta jasnije segmentirana. Takođe, za razliku od prošlog izdanja gde je festival bio samo na jednoj centralnoj lokaciji, sada je ponovo na više mesta kao u trojci što je cool.

Novim igračima je teško da uopšte pojme koliko sadržaja i aktivnosti ovaj nastavak nasledno donosi od starta, svi različiti tipovi trka, impresivni showcase-ovi, mogućnost da sami kreirate vaše eventove i izazove, mnogi sporedni poslovi sa misijama, sakupljanje tabli po svetu, barn findovi, forzathoni, sezone, nedeljni izazovi, aukcije, najbolji livery editor ikad, kupovina nekretnina, battle royale mod, super 7 mod… i još tona mogućnosti za online co-op igranje sa ekipom, kreiranje klubova i aktivnosti za isti, sve je tu ponovo, čak i uz skroz novi još bolji editor eventova. Nekim čudom autori iz Playground Games su uspeli da igru apsolutno pretrpaju sadržajima i opcijama od starta a da opet stvar ne bude preopterećujuća niti da deluje Ubisoftski bloated. U totalnom casual stilu Forza Horizon 5 vam nudi da jednostavno vozite onako kako vama odgovara i da u igri radite ono što vama padne na pamet, svi dodatni sadržaji i aktivnosti kako za single tako i za multiplayer su tu ako vas interesuju, ali vam ih igra neće gurati pod nos. Opet naravno moram da naglasim da nekome ko je sve ovo izgustirao već dva ili tri puta ranije, novo okruženje i par novih automobila i neće baš doprineti oduševljenju kao nekada, ali za nove igrače ovo je bomba i najbolja stvar ikada u kojoj će moći da se izgube doslovno godinama.

ŠTA JE FESTIVAL BEZ MUZIKE?

Ogroman deo Forza Horizon festivala je naravno muzika, i sada već kultne radio stanice Pulse, Bass Arena, XS i druge. Playlista za peticu je veoma solidna, moderna i up to date kao i uvek samo što je ovo prvi put da je okruženje donekle uticalo i na izbor muzike. Ok, u Meksuku smo… pa hajde zato da natrpamo i malo latino muzike. Nemam ništa protiv, ali zbog čega onda nije bilo više britpop-a kada smo bili UK ili možda nekih lokalnih izvođača iz Australije u trojci? Za jedan naslov koji se tako snažno bori za socijalnu pravdu ova odluka deluje pomalo… kliše, možda čak malo i rasistički? Mada svakako, muzika u igri kida, teško da ćete bilo gde moći da pronađete Rita Oru, Beastie Boyse i Bring Me the Horizon zajedno na istom soundtracku.

MORAMO DA PRIČAMO O TEHNIČKIM STVARIMA

Do sada su Forza Horizon igre bile rock solid po pitanju utegnutosti endžina i veoma fleksibilne fizike, e sad da li je razlog što se sa ovim nastavkom malo požurilo ili šta, ali postoje gomile snimaka jako čudnih glitcheva koji se navodno dešavaju brojnim igračima. Nema sumnje Playground će ispeglati to i situacija nije ni približno loša kao u nekim drugim naslovima (Cyberpunk i GTA lookin at you), ali je svakako jedna mala naprslina u sjajnom oklopu vrhunskog kvaliteta kakav su ovi autori sa ponosom izgradili i nosili. Mimo toga, igra izgleda i radi sjajno praktično na svim aktuelnim Xbox konzolama stare i nove generacije gde se skejluje prelepo u odnosu na mogućnosti sistema. Naravno, za punu rezoluciju i frame rate potreban je Series X ili PC za koji je kao i uvek igra odlično optimizovana.

Kada se sve sabere i oduzme, Forza Horizon i dalje suvereno vlada kao najbolja arkadna open world vožnja u klasi gde praktično nema nikakvu konkurenciju, ni blizu. Ipak, deluje da je razvoj ovog nastavka malo ubrzan, da se igralo na sigurno još jednom, dok se prava next-gen only Forza Motorsport sprema i dalje, a jednog dalekog dana dobićemo i Horizon pravljen samo za nove sisteme. Tradicionalne dve velike ekspanzije dolaze sigurno, ali nisu još uvek najavljene, ipak i bez njih petica je već uspela da za nedelju dana dođe do 10 miliona igrača. Veoma mi je drago zbog tog upseha, ali kao veteran i veliki fan ovog serijala ipak sam očekivao malo više. Najravnodušnija devetka ikad.

FORZA HORIZON 5 (PC & XBOX)
  • EmuGlx Score - 9/10

9/10

Finalni utisci

Ni sam ne znam kako bi dalje usavršio ovaj serijal, ali jedna stvar je sigurna. Sledeća Forza Horizon stvarno treba da dođe posle malo duže pauze i da bude igra samo za sledeću generaciju, da makar imamo neki veći skok kvaliteta grafike ako već iz ovog fenomenalnog koncepta ne možemo ništa više da izvučemo od novih okruženja. Forza Horizon 5 je prelepa igra prepuna sadržaja i zabave, apsolutni vrh simcade žanra kome konkurencija praktično ne postoji, ali koju će ipak najviše ceniti igrači koji nisu igrali prethodne nastavke.

Preuzeto sa EmuGlx