08.10.2022.
Autor: Adi Zeljković

Return to Monkey Island – recenzija

Staro na novi način

Nažalost, posljednja igra u franšizi, Tales of Monkey Island koju je razvio Telltale Games, izašla je pre deset godina. Očekivao sam da ćemo jednog dana dobiti još jednu igru, ali nikad nisam očekivao da će se izvorni kreatori, Ron Gilbert i Dave Grossman, vratiti po prvi put od izdanja druge igre 1991.

Da li su uopšte mogli vratiti magiju koja je franšizu učinila jednom od najomiljenijih u istoriji videoigara?

Pre mnogo godina, mladić po imenu Guybrush Threepwood stigao je na Mêlée Island™, odlučan da postane svetski poznati pirat. Ali deset godina nakon njegovih bezbrojnih avantura [irom Kariba boreći se sa zloglasnim nemrtvim piratom LeChuckom, on se nađe na slobodi. Nikada nije otkrio PRAVU tajnu Monkey Island™, zar ne?

Nakon što je čuo da LeChuck planira ekspediciju kako bi konačno otkrio tajnu, Guybrush odlučuje povratiti prošlu slavu i krenuti u uzbudljivu avanturu kako bi pobedio svog starog glavnog neprijatelja! Iskusnom piratu poput njega trebalo bi biti lako, zar ne?

Međutim, po dolasku na Mêlée Island™, baš kao što je učinio pre mnogo vremena, otkriva da je njegova gusarska slava izbledela, da su njegovi stari kontakti otišli u penziju ili u zatvor, a nova generacija preuzela je vlast. Šta je još gore, ta generacija naizgled nema interesa finansirati njegovu ekspediciju!

Može li Guybrush pronaći ne samo tajnu Monkey Island™ nego i ostaviti novi trag na ovim Karibima nove generacije?

Istorija franšize Monkey Island je fascinantna, ali preduga da bi bila ovdje objašnjena. The Secret of Monkey Island i Monkey Island 2: LeChuck’s Revenge, kreirali Ron Gilbert i Dave Grossman, dva pionira žanra avanture tipa point-and-click. Nakon što su napustili LucasArts, drugi su kreatori odveli Guybrusha u smeru koji nije bio u skladu sa njihovim planom za franšizu. Ron Gilbert je godinama tvrdio da je želeo dase  nekako može vratiti kako bi napravio svoju verziju Monkey Island 3, preuzimajući teme i viziju koje su utkale njegove ideje u igre.

Return to Monkey Island nije to!

Ovo je puno bolje od svega što smo se nadali. Umesto da naprave SVOJU verziju Monkey Island 3, Ron i Dave su uzeli najbolje od svake igre iz franšize i pretočili ih u ovaj naslov. Ovo nije reboot, ovo je nastavak koji odaje počast onome što je bilo pre dok nije postalo nešto. Poštuje druge programere i obožavaoce kasnijih naslova dok još uvek priča svoju priču o tome što se događa Guybrushu Threepwoodu. Umesto da ovo bude zamka nostalgije sa povratnom mehanikom, ova igra je moderna, uglađena avanturistička igra koja slučajno pokupi niti priče koje su ostale netaknute od 1991. godine.

Point-and-click avanturističke igre prešle su dug put od 90-ih kada je interface temeljen na rečima bio standard GUI. Umesto toga, Return to Monkey Island koristi znatno pojednostavljeni sistem za interakciju sa svetom. Kada mišem pređete iznad označene tačke ili stavke, dobijate jednu ili dve akcije koje odgovaraju vašim tasterima miša. Opisi ovih radnji često su urnebesni sami po sebi, pokazujući da programeri nisu propustili priliku napuniti igru ​​šalama. Sa ovim novim sistemom više ne morate pogađati koja će kombinacija reči unaprediti igru. Umesto toga, uzmete stavku i jednostavno je postavite iznad te točke. Upaliće se samo ako je to pravo rešenje.

Kad bih morao odabrati jednu karakteristiku avanturističkih igara koja će odbiti neke igrače, to bi bila “logika avanturističkih igara”. Ovo su zagonetke koje verojatno nemaju smisla nikome osim dizajnerima igre, a prve dve Monkey Island igre bile su apsolutno krcate njima. Pada mi na pamet hipnoza majmuna pomoću banane na metronomu kako bi ga upotrebio kao ključ za majmune da zatvori dotok vode do vodopada. Briljantno smešno pisanje, ali sretno u shvatanju tog logičkog lanca!

Return to Monkey Island smanjuje ovu logiku avanturističke igre. Umesto spektakularnih logičkih skokova, većina se zagonetki oslanja na vaša opažanja okoline i sećanja na razgovore koje ste vodili sa likovima. To ne znači da u igri nema apsurdnih razina, ali ove zagonetke nisu tako neprozirne kao što su bile u ranijim naslovima.

Ako ikad zapnete, to se lako može ispraviti pomoću knjige u vašem inventory! Ova knjiga će vam dati tragove koji će vam pomoći da složite zagonetke. To je stručno implementiran sistem, očito dizajniran od strane ljudi koji poznaju izazove žanra point-and-click poput vlastitog džepa.

Glasovna gluma u igri je vrhunska. Mnogi glumci iz prethodnih igara u franšizi vraćaju se da daju glas svojim likovima, možda posljednji put. Dominic Armato, glas Guybrusha Threepwooda od filma The Curse of Monkey Island iz 1997., nastavlja dokazivati ​​da je savršena osoba za tu ulogu. I dalje zvuči istinito kao onaj koji želi biti pirat, ali s dodatnom nijansom žaljenja na vrhu. Ovo nije Guybrush s čupavim repom kojeg smo sreli prije toliko godina. Oseća se zalutao (i figurativno i, ponekad, doslovno) i želi povratiti slavu iz prošlosti. Njegova su sećanja obojena nostalgijom, a ponovno posećivanje starih lokacija znači da ih gleda kroz ružičaste naočare. Kao i mnogi od nas koji se znamo pogubiti u sećanjima, on se seća svega dobrog, ali ničega lošeg. Oseća se kao zaboravljena figura koju je pomela nova gusarska generacija. To je istinski dirljiva izvedba, koja bi se mogla vrlo povezati s onima koji su igrali originalni Monkey Island 90-ih.

Muzika je oduvek bila vrhunac franšize, budući da verojatno ima jednu od najupečatljivijih glavnih tema bilo koje video igre u istoriji. Čak i nakon odjavnih špica, zatekao bih se kako celi dan zviždim na tu muziku. Ostatak muzike u igri je jednako izvrstan, sa novim pesmama koje se neprimjetno mešaju sa klasicima poput LeChuckove Theme i Stanove Used Ships.

Return to Monkey Island donosi potpuno novi umetnički stil u franšizu, više nalik na dečji spomenar nego na pikselnu umetnost iz starih dana ili crtani izgled ne baš tako starih igara. Po mom mišljenju, ovaj stil funkcioniše spektakularno dobro. Likovi i okolina maštoviti su kao i uvek, a ponovno zamišljanje poznatih lokacija, kao što je Mêlée Island™, odmah je prepoznatljivo. I ne samo to, već se i grafički stil uveliko oslanja na teme igre. Pre nego započnemo novu igru, imamo opciju prelistati Guybrushov spomenar njegovih starih avantura. Ovo je izvrstan način da osvežite svoje sećanje na događaje u prošlim igrama dok lepo postavljate umetnički stil igre.

Vjerujem da će Return to Monkey Island postati dosta popularna igra. Za one koji su odrasli uz franšizu, Return ilustruje kako je razmišljati o svojoj mladosti i pokušati pronaći novu svrhu u svetu koji je krenuo napred. Za one koji su novi, mogao bi im pružiti izvrsnu ulaznu tačku u potpuno novi žanr videoigara. Return nije samo povratak i slavljenje svega što ju je učinilo velikom; to je takođe izvanredan primer žanra koji je utro put za gotovo svako duboko narativno iskustvo u današnjim videoigrama. Ron Gilbert, Dave Grossman i drugi likovi koji su stvorili ovu otkačenu verziju Kariba isporučili su igru ​​koja me nasmejala od početka do gotovo kraja.

Preneto sa Respawn.ba