Vesti/Najnovije
26.06.2021.

Koliko košta jedna hit igra?

Na stranu živci i vreme, pare se broje

To nije nešto o čemu često razmišljate, naročito kada kritikujete visoke cene, ali stvaranje igre može biti prilično skup poduhvat. Što je veći projekat, to se više resursa ulaže u razvoj igre. To često na kraju košta programera milione dolara. Kada se toliko potroši na izradu naslova, možda počnete da shvatate koliki je pritisak pod pritiskom da napravite proizvod koji će se prodati.

Šta sve čini dobru video igru?

Očigledno, puno novca. Nekim igrama je potrebno više od deset godina da se razvijaju, a budžet lako prelazi 100 miliona dolara. Mnoge igre su veće i skuplje produkcije od filmova. Naročito je poslednjih godina sve više igara usvojilo velike budžete u nadi da će ostvariti impresivan profit kada konačna kopija izađe. Iako nisu sve igre uspešne u ovom podvigu, mnoge od njih jesu, što objašnjava zašto su neke od najuspešnijih igara bile najskuplje za razvoj.

Možete li da pretpostavite ko se sve nalazi na listi najskupljih?

 

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain - $80+ miliona

Čini se sve verovatnijim da će Metal Gear Solid V: The Phantom Pain biti poslednja Metal Gear igra Hidea Kojime, sa uticajnim japanskim programerom koji se rastao od Konamija još 2015. Tačni razlozi podele će verovatno ostati misterija, ali se smatra da je jedan od razloga baš ova igra. U osnovi, raskol između Kojime i Konamija bio je rezultat sukoba ideologija. Kojima, vizionarski perfekcionista koji ignoriše poslovnu stranu razvoja, naspram Konamija, kompanije koja je svoj fokus preusmerila na mobilne igre i maksimalno uvećanje. Iako veći deo sukoba ostaje misterija, sve što se sigurno zna je da je Konami uništio sopstvenu reputaciju gotovo preko noći. Vratimo se na budžet za ovaj konačni projekat sa kompanijom. Prema Eurogameru, izveštaj japanskih finansijskih novina otkrio je da je 80 miliona dolara potrošeno na proizvodnju igre od aprila 2015. Prilično je verovatno da je konačni trošak bio mnogo bliži ceni od 100 miliona dolara, posebno ako se uzmu u obzir sadržaj i patch-evi nakon objavljivanja.

 

Defiance - $80+ miliona

MMO pucačina iz trećeg lica kojaje izašla za Xbox 360, PS3 i PC još 2013. Iako nije toliko impresionirao kritičare, privukao je prilično veliku bazu igrača i preživeo fenomenalnih osam godina pre nego što su serveri konačno ugašeni početkom 2021. Ogroman budžet igre sigurno je pomogao u tom pogledu, iako je stvarni trošak i dalje pomalo nejasan.  Ubrzo pre objavljivanja, izveštaj Forbesa sugeriše da je na ceo projekat potrošeno oko 100 miliona dolara, mada je ovaj iznos takođe pokrio troškove istoimene naučno-fantastične televizijske serije. Izveštaj procenjuje da je oko 80 miliona dolara otišlo na samu igru, ali ovaj iznos mogao bi biti znatno veći s obzirom na to da je poboljšana verzija naslova kasnije objavljena za PS4 i Xbox One.

 

 

 

Red Dead Redemption & RDR 2- $80+ miliona

Ako je neko mislio da je Grand Theft Auto sve za šta su Rockstar Games sposobni, sigurno je promenio mi[ljenje nakon izdanja Red Dead Redemption. Svojevrsni naslednik Red Dead Revolver, ovaj naslov je predstavljao visoko rizičan projekat koji se vi[estruko isplatio. Bilo je potrebno više od pet godina i desetine miliona dolara. Sve je do[lo i na štetu članova njihovog osoblja, zdravlja i finansija. Iako nisu davane zvanične izjave o njegovom uspešnom nastavku, Red Dead Redemption 2, analitičari medija su procenili cifru na približno isti raspon od 80-100 miliona dolara.

 

 

Disney Infinity - $100 miliona

Mnoge kompanije su pokušale da prodaju igračke i figurice koje imaju onine iskustva ili igre, ali velika popularnost i bogatstvo koje Disney poseduje gotovo je garantovalo da će pokušati takav poduhvat. Sa svojim prvim izdanjem krajem leta 2013. godine, čini se da je korišćenje fizičkih igračaka za povećanje prodaje i percepcije video igara predstavljao sledeći korak Disney Interactive-a u pokušaju da anulira svojih 1,4 milijarde dolara gubitka od 2008.  Igra je dobila generalno povoljne kritike (osim verzije 3DS) i stekla je preko milijardu dolara do kraja 2014. godine, pomažući Disney Interactiveu da nadoknadi prethodne gubitke i procenjenih 100 miliona dolara koliko je koštalo pravljenje Disnyi Infinity.

 

Deadpool - $100 miliona

Igra Deadpool je koštala više od filma koji jebio inspiracija. Film je koštao samo 60 miliona dolara u poređenju sa igrom i njenih 100 miliona dolara. Privlačnost ove igre je uglavnom zbog ličnosti i ludorija samog Deadpoola, a ne zbog igranja, za koje su neki rekli da je prilično generičko. Teško je hack-and-slash igre učiniti jedinstvenima zbog dizajna, ali razbijanje četvrtog zida Deadpoola i kritika celokupne priče čine ga prijatnim komičnim.

 

Battlefield 4 - $100 miliona

Mnogi smatraju da je ovo jeda od najboljih FPS franšiza. Možda bi trebalo da bude malo iznenađenje kada saznate da EA Battlefield igre nisu jeftine za izradu. Prema bivšem Chief Creative Officer Richard Hilleman-u, zapravo je četvrti deo koštao je vrtoglavih 100 miliona dolara za razvoj. Igra je oduševila kritičare i prodata je u više od sedam miliona primeraka od lansiranja. Uprkos ovim impresivnim dostignućima, trudi se da ide u korak sa konkurencijom a da li će Battlefield 6 koštati više, videćemo do kraja godine.

 

 

APB: All Points Bulletin - $100 miliona

 All Points Bulletin je jedna od mnogih igara koja je koštala razvoj i marketing oko 100 miliona dolara. Pored toliko ulaganja, ovo je možda jedini stvarni veliki fijasko. Uvek je teško kada se vidi da, uprkos tome što je toliko uloženo u igru, i dalje može razočarati. Mnogi igrači i kritičari izjavili su da se igra osećala nedovršeno ili nerazvijeno. Embargo od nedelju dana na reviziju samo je privukao više kritika i pažnju na ono što je na kraju za mnoge razočaralo.

 

 

Grand Theft Auto IV - $100 miliona

Jedna stvar koju ćete prilično brzo primetiti je da Rockstar ima prilično jako prisustvo na ovoj listi. Oni se ne šale jer ih većina modernih igara košta prilično para u razvoju. Procenjeno je da je GTA IV koštao preko 100 miliona dolara kada je izašao, što ga čini jednom od najskupljih igara ikad napravljenih u to vreme. I dalje se nalazi prilično visoko na listi uprkos tome što je objavljen pre više od deset godina.

 

 

Max Payne 3 - $105 miliona

Rockstar Games nije poznat po tome da stvari rade polovično o čemu svedoči ogroman obim projekata koje programer obično preduzima. Iako su GTA i Red Dead možda najznačajniji primeri za to, postoji mnoštvo drugih impresivnih naslova koji se nalaze na listi njihovih igara. Jedna od njih je Max Payne 3.  U prvoj godini prodao se u više od četiri miliona primeraka, pa bi u najmanju ruku trebalo da nadoknadi svoj razvojni budžet. Još važnije, možda je igra poslužila kao savršeno ispraćaj za Max-a, istovremeno nudeći solidno iskustvo igranja u procesu.

 

 

Dead Space 2 - $120 miliona

Dead Space 2, razvijen od strane danas nepostojećih Visceral Games-a 2011. godine, kao nastavak Dead Space-a 2008. Dead Space 2 bio je dobro prihvaćen i od kritičara i od obožavalaca. Igra je ponudila novi pogled na žanr horor preživljavanja i koštala je oko 60 miliona dolara za razvoj.  Iako je prodata u milionima kopija, igra i dalje nije uspela da ispuni očekivanja prodaje, barem prema standardima EA. Programer Zach Wilson žalio je za marketinškim troškovima igre i nije izgledao previše zadovoljan kako se rukuje budžetom igre. Bez obzira na to, Dead Space 2 se i dalje važi za zabavnu i dobro napravljenu igru.

 

Halo 2 - $120 miliona

Uzmimo u obzir da je Halo 2 izašao sedam godina pre Dead Space-a 2 i da je i dalje imao slične ukupne troškove razvoja. Sama ta činjenica je zapanjujuća. Sa inflacijom, Halo 2 zapravo postaje skuplja igra.  Halo 2 je iza sebe ostavio prilično veliko nasleđe, posebno u pogledu konsolidovanja mrežnih uparivanja. Navijači će reći da je to i dalje najbolja igra u seriji i da je tamo teško sa njima se ne složiti. Još uvek postoje oni posvećeni igranju i brzom vođenju igre do danas.

 

Shadow Of The Tomb Raider - $135 miliona

Ovo poglavlje u izvrsnom Tomb Raider reboot serijalu, Shadow of the Tomb Raider, najskuplji je Larin izlet do sada. Tomb Raider je koštao samo oko 100 miliona dolara za izlazak, nastavak 2018. završio je sa nešto većom cifrom zbog troškova promocije. U intervjuu za gamesindustri.biz, šef Eidos Montreal David Anfossi je otkrio da je budžet za proizvodnju igre iznosio između 75 i 100 miliona dolara, uz dodatnih 35 miliona dolara potrošenih na marketing i promociju. Srećom za divelopera, igra se prodala neverovatno dobro, sa više od četiri miliona primeraka koji su prodati u prva tri meseca. Igra je ostvarila odlične rezultate i kod kritičara, iako ocene na Metacritic-u nisu podjednako impresivne kao kod prethodne dve igre. Bez obzira na to, više je nego verovatno da je naslov vratio zdrav profit i za svog programera i za izdavača, Square Enix.

 

Destiny - $140 miliona

Ovaj Bungie naslov je imao prilično poređenja sa svojim duhovnim prethodnikom Halo kada je izašao 2014. Igra je dobila prilično pozitivne kritike kada je izašla i zaintrigirala mnoge svojim zajedničkim svetskim multiplayer-om. Negde u vreme izlaska igre, Activision CEO Bobby Kotick tvrdio je da će izdavač uložiti 500 miliona dolara u igru. Stvarni iznos novca koji je ušao u Destiny bio je mnogo manji, ali bez obzira na to ipak je u pitanju ogromna ukupna suma.

 

 

Final Fantasy VII - $145 miliona

Originalni Final Fantasy VII imao je veći ukupni budžet od svog remakea, koji je iznosio oko 80-100 miliona dolara. To je uglavnom zbog potrošenih 100 miliona američkih dolara na američki marketing, jer je budžet proizvodnje bio samo 45 miliona američkih dolara. Kao najprodavanija igra u seriji do sada, Final Fantasy VII bila je igra koja je uvela mnoge igrače u seriju. To je prva ikada objavljena igra serijala u Evropi. Njegova upotreba kinematike, 3D grafike i mehanike igara i danas utiču na industriju igara.

 

 

Cyberpunk 2077 - $174 miliona

Posle osam godina uloženih u razvoj i višestrukih odlaganja, programer CD Projekt Red imao je dosta vremena da pokrene Cyberpunk 2077. Dovoljno se dobro prodao, ali performanse bagova i različiti propusti u igri doveli su do velikog broja kritika od strane igrača, što je prouzrokovalo da vrednost kompanije padne za milione dolara. U poređenju sa tim, 316 miliona dolara utrošenih u stvaranje i marketing igre čini se tek nešto više od kapi u moru. Prema jednom od finansijskih izveštaja kompanije, oko 174 miliona dolara potrošeno je na razvoj, što ga čini jednom od najskupljih igara. Za divno čudo, kompanija je uspela da ostvari zdrav profit iako cena njenih akcije ostaje manje od polovine od one koja je bila pre izlaska igre i ne pokazuje znake da će se uskoro vratiti. Podsetimo da je CDPR imao problema i sa hakerima i ucenama a ove nedelje je počelo deljenje tada ukradenih kodova.

 

 

 

Star Wars: The Old Republic - $200 miliona

Čim je prvi put najavljen 2008. godine, Bioware-ov The Old Republic izgledao je kao ambiciozan naslov. Igra je obećavala toliko funkcija i bezbroj istraživanja uz mnoštvo izbora zbog kojih bi svaki igrač želeo da postane Jedi. Takva obećanja, međutim, uvek imaju svoju cenu, jer su ovo doslovno milioni. Ne postoje procene marketinških troškova za ovu igru, što znači da je glavnina od ovih 200 miliona dolara otišla u razvoj.

 

 

Call Of Duty: Modern Warfare 2 - $250 miliona

I dalje jedna od najpopularnijih igara iz serije Call of Duty, Modern Warfare 2 bio je kritičan ali finansijski uspešan za Infinity Ward i Activision. Međutim, to nije bilo jeftino i nije iznenađenje što je tako visoko na ovoj listi. Ono što je prilično neregularno u razvojnim troškovima Modern Warfare 2 je to što većina od 250 miliona dolara nije ni išla za razvoj, već za marketing igre. Dok je razvoj zauzimao oko 40-50 miliona dolara, marketing je koštao ogromnih 200 miliona dolara. Da li vam je ovo čudno??

 

 

Grand Theft Auto V - $265 miliona

Jedno od najvećih izdanja ikada pa ne čudi mesto na kome se GTA V nalazi na ovoj listi. Rockstar franšiza koja donosi novac sigurno donosi mnogo novca i za programera. Ali svako ko je igrao GTA V složiće se da to nije polovičan napor.  Postoji puno resursa koji pomažu u stvaranju tako velike i ambiciozne igre kao što je GTA V. Budući da su milioni uloženi u razvoj igre i marketing, obožavaoci su očekivali, i dobili - stvarno kvalitetan proizvod.

Grand Theft Auto 5 je objavljen 2013. godine a i dalje je jedna od najčešće igranih igara do danas, uglavnom zahvaljujući ekspanzivnom GTA Online-u za više igrača. 2013. godine analitičar Sterne Agee, Arvind Bhatia predvideo je da je igra koštala 147,5 miliona dolara s obzirom na to da njen tim od 250 zaposlenih radio na projektu više od 5 godina. Predviđalo se da samo troškovi marketinga koštaju između 69 i 109,3 miliona dolara, iako je dobit od igre znatno premašila ove brojeve. Zatim, još jedna procena iz iste godine, uoči objavljivanja naslova, približila je budžet igre na 265 miliona dolara. Da li ste igrali GTA 5?

 

 

 

Slični članci

23.
Apr.
2024.
Vesti/Najnovije
Vidimo da vas Read Dead Redemption još uvek jako interesuje i pošto su nas neki pitali o cheat kodovima, hajde da se malo pozabavimo istima.
21.
Apr.
2024.
Vesti/Najnovije
Dugo očekivani DLC Elden Ring, pod nazivom Shadow of the Erdtree je naterao igrače da nestrpljivo odbrojavaju vreme do objaljivanja. Igra godine 2022. objavl...
19.
Apr.
2024.
Vesti/Najnovije
Čak i kada je neka igra stara kao Read Dead Redemption 2, uvek ima neki novi trik u rukavu.