Blog
08.07.2022.
Autor: Nemanja Kočica

TOR: LJUBAV I GROM RECENZIJA

Oluja u kojoj ćete uživati

Thor: Love and Thunder ne donosi ništa novo od Taika Vaititija ili Marvel Cinematic Universe, ali je ipak veoma zabavan film. Prva romantična komedija MCU-a puna je humora, srca i nade, mešanje uzbudljivih akcionih setova sa mirnijim trenucima kontemplacije o temama koje okružuju identitet i bekstvo. Međutim, moram da mu zamerim nepovezanu radnju i neoprostivo malo vremena na ekranu za Gorr the God Butcher, njegovog glavnog negativca – problemi koji ga čine dobrim, ali ne odličnim superherojskim filmom.

Od svih heroja Marvelovog filmskog univerzuma (MCU), Torovo putovanje je verovatno najuzbudljive. Fascinantno je bilo gledati preobražaj boga groma iz ozbiljnog i egoističnog ratnika u herojskog i harizmatičnog glupana. Jednako tako, Torova priča u stilu Šekspirove tragedije odjeknula je među obožavaocima, preoblikujući njihov pogled na MCU junaka koji se u početku borio da parira junacima faze 1, uključujući Iron Man-a i Kapetana Ameriku.

Tor ne samo da je voljen kao njegovi drugovi Osvetnici, već je i nadživeo mnoge od njih. Thor: Love and Thunder je četvrti solo Marvel film nordijskog boga – prvi lik iz MCU-a koji je postigao takav podvig. Thor: Love and Thunder na čelu sa Taikom Vaititijem se nadovezuje na uspeh svog prethodnika sa progresivnom pričom ispunjenom Vaititijevom prepoznatljivom mešavinom nadrealnog humora, srca i zadivljujućih obrta.

Kako se ovaj projekat Marvel faze 4 uklapa sa drugim MCU filmovima? Thor: Love and Thunder je još jedan zabavni deo u Marvelovoj ogromnoj franšizi. Film o superherojima koji se ne plaši da se podsmeva samom sebi i koji u velikoj meri uspostavlja ugodan balans između više svojih filmova. Međutim, njegov nepovezan narativ i nedovoljno iskorišćen negativac sprečavaju ga da bude film vrhunskog nivoa kakav je mogao da bude.

Thor: Love and Thunder nastavlja priču o nordijskom bogu nakon Avengers: Endgame. Napuštajući Zemlju zajedno sa Čuvarima galaksije na kraju filma, Tor (Kris Hemsvort) se pridružuje svojim novopronađenim prijateljima u brojnim, šašavim avanturama dok kreće na put samootkrivanja. Na nesreću po Tora, ništa ne može da popuni jednu veliku prazninu u njemu – odnosno onu koju nije mogao da popuni od raskida sa Džejn Foster (Natali Portman) osam godina ranije.

Torova beskrajna potraga za novootkrivenim osećajem identiteta, stavljena je na čekanje kada se pojavi nova međugalaktička pretnja u Goru Kasapinu Bogova (Kristijan Bejl). Moćni neprijatelj koji traži osvetu (i izumiranje) svih bogova univerzuma. Gorova osvetnička potraga neizbežno ga dovodi u sukob sa bogom groma. Da bi se borio protiv najnovijeg superzlikovca iz MCU-a, Tor traži pomoć od Kralja Valkire (Tesa Tompson), Korga (Vaititi), i Džejn Foster koja, na Torovo iznenađenje, poseduje ponovo sastavljenu verziju svog bivšeg čekića Mjolnira. Zajedno, kvartet je krenuo u kosmičku potragu kako bi sprečio Gorra da sprovede svoj glavni plan i uništi univerzum u tom procesu.

Thor: Love and Thunder traje samo dva sata, zbog čega smo jako brzo upoznati sa glavnom pričom. Kao i Doktor Strejndž 2, Love and Thunder protrčava kroz svoj uvodni čin da bi došao do glavnog toka svoje naracije. Ne moramo da trošimo 20 do 30 minuta sustižući Tora i Čuvare, a žustro otvaranje filma omogućava filmu da se pretežno fokusira na Tora i misiju sprečavanja Gor-a da ubije još bogova.

Ipak, kao i kod Doktora Strejndža i Multiverzuma ludila, Tor 4 prebrzo prolazi kroz važne delove priče kako bi se što pre došlo do akcije.

Prva polovina filma je putovanje bez daha kroz više lokacija, koje se sastoji od širokog spektra likova i podzapleta, pre nego što Tor uopšte sastavi svoj tim. Tek u drugom satu filma stvari se smiruju, dajući prostor zapletu filma da udahne pre nego što film prebaci u petu brzinu.

Gorova pozadina i njegovo sticanje Nekromača – oštrice koja Gorra prožima njegovim super moćima  nemaju kontekst. Naravno, nije mu potrebna razrađena ekspozicija da bi se pokrio svaki element njegove priče o poreklu, ali bi svakako film dobio na težini. Pored toga, s obzirom na to kako je Gor uveden u stripove, njegova pozadina je zahtevala blagu izmenu da bi se neprimetno ubacio u MCU. Međutim, istraživanje određenih aspekata Gorovog života pre nego što nabavi Nekromač ne bi bila greška, i pomoglo bi mu da se pozicionira kao tragični negativac, čineći ga tako bližim publici i uverljivijim.

Džejn Foster sa sa Mjolnirom u ruci i naknadno uvođenje njenog nadljudskog alter-ega – zvanog Moćni Tor – takođe zahteva više prostora za razvijanje. Ljubitelji stripova će već znati kako i zašto Foster postaje Moćni Tor. I dok je ovaj deo priče skoro kopiran takt-za-takt u Love and Thunder-u, nažalost ovaj podzaplet nije dobio dovoljno vremena kako bi bio srceparajuć koliko bi zaista trebalo da bude. Opet, dodatna scena ili dve zaista bi zakucale jedan od najemotivnijih trenutaka u filmu i sigurni smo da se publika ne bi bunila da je film bio duži za 15 minuta.

Ne očekujte mnogo ni od Čuvara galaksije u ovom filmu. Odrpana grupa galaktičkih nesklada nije tako istaknuta kao što smo očekivali. Da, ovo je film usredsređen na Tora, ali, s obzirom na njihovo pozicioniranje pre objavljivanja kao ključnih sporednih likova, malo je razočaranje što se ne zadržavaju duže.

Na stranu problemi sa pričomi neiskorišćenim potencijalom, Thor: Love and Thunder je, gromoglasno zabavna avantura.

Kao prva MCU romantična komedija, sjajno su preneli neprijatni susret sa bivšom ljubavi, ali tu je još jedna ljubavna priča i to između Tora, njegovog trenutnog oružja - Stormbreaker-a i Mjolnira koji na duhovit način prikazuje kako Tor takođe žudi za svojim bivšim oružjem Mjolnirom, na veliku žalost Stormbreakera. Prvi susret Tora i Džejn od njihovog raskida je humorističan, kao i njihovo neophodno ali neprijatno udruživanje i kreiranje tima. Međutim, Vaititijeva sposobnost za mračnu komediju, zajedno sa Hemsvortovom i Portmanovom hemijom na ekranu, čine ove trenutke podjednako zabavnim i dirljivim. Postavljanje pravog tona za ove scene, posebno za rom-com, je od vitalnog značaja, a Thor 4 sa pronalazi pravu ravnotežu u svakoj sceni.

Kao i u filmu Thor: Ragnarok iz 2017, Vaititijev komični njuh je očigledan kroz Ljubav i Grom. Film se ne libi ismeje samog sebe i ceo MCU-a, niti se plaši parodiranja žanrova fantastike ili naučne fantastike. Publika će se oduševiti zabavnim referencama na Harija Potera i He-Man-a, Fleš Gordona, Mapete, pa čak i Willow, pošto film ima jak stil 80-ih.

Thor 4 nije uvek svetao i šaren film. Određene scene su stilski mračnije od svojih pandana, dodajući blagi horor element. Jedna konkretna scena čak menja blistave vizuelne prikaze filma zasićene bojama za monohromatski izgled – blok scena u potpunom vizuelnom kontrastu sa ostatkom filma, ali podjednako zadivljujućim za gledanje.

Koliko god da je Ljubav i Grmljavina smešan film, povremeno je previše šaljiv i neozbiljan za svoje dobro. To se pogotovo primećuje kada šokantan ili dramatičan trenutak prati duhovit komentar ili neki crni humor. Gledaoci koji nisu navikli na Vaititijev prepoznatljiv stil možda neće uživati u munjevitoj suprotnosti između njegovih zabavnih i emotivnih trenutaka. Međutim, obožavaoci popularnog novozelandskog reditelja uživaće u učestalosti ovih kontrastnih elemenata.

Hemsvort pruža još jednu impresivnu predstavu kao glavna glumac u filmu; njegov prikaz je urnebesan i dirljiv kao što je bio u Ragnaroku, Osvetnicima: Rat beskonačnosti i Endgameu. Tematsko istraživanje eskapizma i identiteta u filmu uvek je prisutno kroz Torovu avanturu, pomažući da se oblikuje sledeća faza evolucije MCU lika i pruža Hemsvortu obilje smešnog i emotivnog materijala koji on sjajno iznosi.

Natali Portman je međutim prava zvezda filma. Ako zanemarimo Marvelov What if...? Foster nismo videli u MCU-u od užasniog Thor: The Dark World iz 2013. (to jest, van njene vrlo kratke epizode ​​u Endgame-u). Tada je Foster bila ograničena na ulogu podrške, arhetipska devojka u nevolji kojoj je u brojnim prilikama bio potreban svemirski viking sa ogromnim bicepsima (zaista su mu neverovatno velike ruke) da je spase.

Ovde je Džejn u samom centru priče o Ljubavi i Gromu. Vaititi je doneo pravu odluku da ima Portmanovu kao još jednu zvezdu pored Hemsvortovog nordijskog boga. Par odiše hemijom, odbijajući se jedno od drugog uz razigranost koja je nedostajala u ranijim solo filmovima o Thoru. Naoružana Vaititijevim hirovitim scenarijem, Portmanova ponovo izmišlja Džejn Foster na isti način na koji je Hemsvort uradio sa Torom za Ragnarok dok drama u filmu pruža Portmanovoj dovoljno svežeg materijala da udahne novi život jednom od najzloupotrebljivijih likova iz MCU-a.

Najveće razočaranje u vezi sa Thorom 4 je koliko je Gorr kriminalno nedovoljno iskorišćen u filmu. Bejl je odradio sjajan posao, unosi zlobu i pretnju u svoj prikaz Gorra, jezivog i poremećenog karaktera u stilu bauka čiji pad u ludilo mnogo duguje pokvarenom uticaju Nekromača.

Velika je šteta što Bejlovi talenti nisu bolje iskorišćeni. Naravno, Gorovo prisustvo se oštro oseća tokom čitavog filma i on apsolutno nadoknađuje izgubljeno vreme dok zauzima centralno mesto u drugoj polovini filma. Čak ni tad, Tor 4 ne koristi prednosti Gorove krvoločne potrage za osvetom, niti u potpunosti koristi Bejlovu zastrašujuću glumu. Pre izlaska filma, glumci i ekipa filma redovno su sugerisali da je Gor jedan od najstrašnijih zlikovaca u MCU ikada, tako da je šteta što se Gor ne pojavljuje češće, što ne znamo više o njegovoj prošlosti i što ne vidimo njegov krvoločni put dok ide od boga do boga i ubija ih bez milosti.

Thor: Love and Thunder je simpatična i fantastična superherojska ludnica, ali jednostavno ne nije sjajan Marvel film.

Nosi sva obeležja sjajnog MCU spektakla, uzbudljiva akcija, obilje šala, gomila emocija i mnoga iznenađenja, posebno post kredit scene. Sa svojom zvezdanom glumačkom ekipom u vrhunskoj formi, ovde ima mnogo toga za povremene obožavatelje MCU-a i uporne ljubitelje Marvel stripova koji će sigurno uživati u filmu.

Nažalost, postoji nekoliko velikih problema koje sprečavaju Thor 4 da se pridruži prethodnim filmovima MCU, uključujući Thor: Ragnarok, u kategoriji „najbolje“ iz Marvel studija. Njegova često zbrkana radnja i zanemarivanje glavnog negativca umanjuju spektakl i dubinu filma, problem koji je mogao biti rešen sa par scena i filmom koji bi bio duži za 15-ak minuta.

Thor: Love and Thunder nije grom iz vedra neba koji je Ragnarok bio iz perspektive naracije ili reinvencije likova. Ako se bog groma vrati za neviđeni peti solo film, moguće je da će Tor zahtevati još jednu prepravku kako bi zadržao svoju relevantnost u MCU-u koji se stalno razvija. Za sada, Thorova najnovija uzbudljiva avantura izaziva prilično zabavnu oluju – i to će biti dovoljno dobro za ljubitelje Marvelovog bioskopskog diva.

06.
Jun.
2024.