11.06.2021.
Autor: Nikola Nick Jovanović

Ratchet & Clank: Rift Apart

Napokon prava PlayStation 5 igra!

Recenzija urađena za IGN Adria.

Uspeli ste da nabavite PlayStation 5? Pokazali ste svim ukućanima i prijateljima Astrobota, prešli Spider-Mana, završili Demon’s Souls i izgubili sve živce sa Returnal-om. Dosadilo vam je da igrate sve druge PlayStation 4 naslove samo blago prilagođene novoj konzoli, a vest da sledeći Horizon, God of War i Gran Turismo 7 zapravo i neće biti baš skroz naslovi nove generacije vas brine?

U tom slučaju kao poručen stiže Ratchet and Clank: Rift Apart, pravi punkorkvni PlayStation 5 spektakl! Ali prvo, pre nego što se pozabavimo najnovijom PlayStation ekskluzivom, sledi mala obligatorna lekcija iz istorije tj. kako smo došli do ovoga.

Ratchet and Clank: Rift Apart nastavlja se na igru iz 2016. ali takođe predstavlja i velik omaž kompletnom serijalu koji broji oko desetak glavnih nastavaka i još dosta spin-off izdanja. To za nove igrače može da deluje obeshrabrujuće ali budite bez brige, ništa od ovoga vam neće biti potrebno da bi ste uživali u ovom PlayStation 5 dragulju, lekcija iz istorije je bila tu samo da bi se podsetili pedigrea i značaja koji ovaj serijal ima za PlayStation brend.

Čak ni ja kao neko ko je imao sve PlayStation konzole nisam kompletno ispratio ceo ovaj serijal, pa lako mogu da zamislim da će brojnim PlayStation 5 igračima ovo najverovatnije biti i prva Ratchet & Clank igra. Autori iz Insomniaca su to svakako imali na umu, tako da i sam početak igre služi kao neka vrsta uvoda novih igrača u suludi svet ove franšize i upoznavanje po prvi put sa herojima koji prisustvuju paradi organizovanoj u njihovu čast.

Ratchet je lombax i tokom svih svojih avantura nikada nije naleteo na druge jedinke svoje rase, pa je njegov verni sidekick robot Clank upravo na njihovoj proslavi planirao da mu pokloni dimenzionator – pištolj za otvaranje riftova ka drugim dimenijama, ne bi li Ratchet tako napokon pronašao svet iz kog potiče kao i svoj narod. Naravno stvari kreću po zlu i stari negativac doktor Nefarious krade dimenzionator, otvara gomile riftova i nastaje opšti haos.

Clank tako završava u drugoj alternativnoj dimenziji gde Nefarious nije samo neuspešni doktor, već imperator koji je ostvario svoje zle ciljeve, jer Ratchet i Clank tamo ne postoje. Druga dimenzija ima svoj pokret otpora koji čine alternativne verzije starih sporednih likova, kao i alternativni Ratchet u obliku ženskog lombaxa Rivet. Tu kreće priča spašavanja svih dimenzija koju ćete igrati sa oba lombaxa neizmenično.

Prva stvar koju ćete primetiti u igri je naravno neverovatna grafika, Ratchet igre imaju specifičan umetnički stil koji kombinuje Pixar-like likove i okruženja sa realističnim efektima, i to na PlayStationu 5 izgleda veoma impresivno. Nastavak iz 2016. godine skoro je dobio i update za novu konzolu ali i dalje jasno izgleda kao prošla generacija pored Rift Apart-a. Oštrina slike u 4K rezoluciji, jarke boje i efekti, sočan frame rate i jedna od najboljih primena ray tracing tehnologije do sada, čine da od starta znate da igrate pravu PlayStation 5 igru.

Koji god od grafičkih modova da izaberete nećete ostati ravnodušni jer vizuelno Rift Apart je nešto poput benchmarka za PlayStation 5.

Slično Spider-Man igrama na novoj konzoli i u Rift Apart-u imamo tri moda, "fidelity" koji donosi 4K rezoluciju sa RT-om u 30fps, "performance" koji gasi RT i otključava veoma stabilnih 60fps, kao i "performance RT" mod koji zadržava RT uz otključan fps ali izvodi razne dinamične optimizacije sa rezolucijom i efektima. Jedna stvar je sigurna, koji god od ovih modova da izaberete nećete ostati ravnodušni jer vizuelno Rift Apart je nešto poput benchmarka za PlayStation 5.

Iako sam dobar deo igre igrao u 30fps, kada sam se jednom prebacio u 60fps modove nisam mogao da se vratim nazad jer brzina animacije u naslovu punom frenetične akcije, napucavanja, gomile sitnih čestica koje lete na sve strane, zaista mnogo znači.

Kad smo kod brzine, nema sumnje da je fokus Rift Apart-a na strani užurbane akcije. Ratchet i Rivet imaju drastično hitrije kretanje od onog u prethodnim igrama, zalet sličan onom iz Returnala doprinosi dinamici kretanja i izbegavanja u velikim pucačkim obračunima – a napucavanja će biti, i to mnogo. Platformisanja ima tek na kašicicu, igra je samo blago prošarana momentima kada ćete sa Clankom rešavati puzzle nivoe (koji uredno mogu i da se preskoče) ili grindovati po šinama sa Rivet ala Sonic Adventure, većinu vremena provešćete žonglirajući između velikog broja suludih oružja i gedžeta po kojima je ovaj serijal poznat. Momenti kada jašete speed bugove ili zmaja su u toku glavne priče prisutni tek eto da postoje, baš kao i sporedna istraživanja koja se lako mogu zaobići.

Planete na kojima se odvija akcija su veoma raznovrsne i sve postoje u dve varijante, glavna fora u igri je što ćete prelaziti u druge dimenzije u realnom vremenu kroz riftove koji se otvaraju momentalno bez učitavanja zahvaljujući superbrzom PS5 SSD-u. Interakcija sa riftovima ima raznih, nekada su tu kao čista demonstracija tehnologije, nekada su i mnogo manje impresivni kao kad vas samo prebace na vidljivu dalju lokaciju, dok samo u par primera tokom glavne priče bivaju iskorićeni zaista genijalno u samom dizajnu nivoa. Momentalni prelasci u skroz drugačije okruženje su svakako veoma impresivni, ali šteta je što tehnologija nije iskorišćena uz malo više kreativnih ideja, bukvalno samo dva nivoa će mi ostati u sećanju dok će svi ostali momenti ostali pomešani sa gomilom druge brze šarene bezumne akcije.

Deluje kao da Insomniac sa Rift Apart-om više želi da demonstrira grafiku i tehnologiju, da se drži oprobane akcione formule i usput ispriča priču pre nego da na Nintendovski način razrađuje kreativne ideje na genijalne načine. Naravno, oružja su interesantna i suluda, ima ih mnogo i mogu da se nadograđuju, ali što bi rekli “novelty” faktor im veoma brzo prođe, baš kao i ne toliko raznovrsnim talasima protivnika koji će vas napadati non-stop - ali ipak sve je šareno i toliko brzo da nećete stići ni da razmišljate o tome, vožnja samo ide dalje.

Borbe sa bossovima takođe su pomešana priča, dosta je tu generic okršaja uz samo par onih za pamćenje, najbolje borbe su naravno pred kraj igre. Mnogo veća širina sveta nego u prethodim nastavcima kao i broj planeta na koje možete da se vratitie i istražujete dalje, da pronađete sve zlatne šrafove, opremu i ostale stvari za sakupljanje, nateraće vas da taj kraj odlažete što više možete, a kada jednom porazite imperatora Nefariousa, možete se vratiti na poslednji checkpoint ili pokrenuti new game+ u vidu challenge moda gde prenosite sve upgradove i oružja. Vredi napomenuti i da tokom glavne igre sva budženja opreme koja radite sa Ratchetom prenose se automatski na Rivet, i obrnuto. Pričica je simpatična i vredi je svakako ispratiti do kraja, za brz prelazak neće vam trebati više od 13-14 sati, dok za jurenje platine pretpostavljam da je potrebno bar duplo više.

• Grafika doslovno i prevazilazi Pixar animacije
  • Brza akcija koju prate veoma dobre DualSense kontrole
  • Nivoi su veći i življi nego ranije
  • Simpatična priča, Rivet je skroz cool dodatak kao i još jedan lik kog ćete sami otkriti

• Rift mehanike su mogle i da budu interesantnije iskorišćene
  • Tipovi protivnika i nisu toliko raznovrsni

Ratchet and Clank: Rift Apart predstavlja sjajan nostalgia trip za sve stare fanove serijala ali bez problema i odličnu startnu tačku za nove igrače. Ako izuzmemo prvi PlayStation ovaj serijal ispratio je sve generacije Sony-eve konzole, preko čijih nastavaka smo jasno mogli da pratimo razvoj grafike i tehnologija, uz suluda oružja, akciju i cheesy humor. Rift Apart nastavlja taj niz sa nešto otvorenijim svetom, par novih polu iskorišćenih ideja, i naravno demonstracijom moći hardvera sledeće generacije. Za razliku od prethodne dve PlayStation 5 ekskluzive koje su bile okrenute mazohistima iz souls i rogue niša, Ratchet širom otvara vrata mlađim igračima i casualcima sa izuzetno podesivim nivoima težine koji će odgovarati baš svima. Ovo je igra kakvu je PS5 trebalo da ima na svom izlasku, u nekoj alternativnoj dimenziji gde se pandemija i nestašice nisu desile. Rift Apart dodatno cenimo, uzdižemo i celivamo jer uopšte nismo sigurni kada ćemo sledeći put videti ekskluzivnu igru napravljenu isključivo za PlayStation 5. Možda od 2023?