28.10.2021.
Autor: Nikola Jovanović

Super Monkey Ball: Banana Mania - Recenzija

Vide me kako se kotrljam, mrze i patroliraju

SEGA nostalgija je realna stvar, posebno u ovim krajevima, ali ipak nekako makar mi ovde vezujemo tu nostalgiju za period dok je ova legendarna japanska kompanija pravila svoje konzole. Nakon Dreamcasta i pretvaranja u izdavača softvera SEGA je nastavila da objavljuje nastavke svojih franšiza na drugim sistemima, ali i da razvija neke potpuno nove igre. Gospodin Toshihiro Nagoshi koji će kasnije postati i direktor Ryu Ga Gotoku studija (Yakuza serijal Judgment) davne 2001. godine započeo je na arkadnim mašinama jednu sasvim novu SEGA seriju igara. U pitanju je bio jednostavno mega-zarazni Monkey Ball. Iako je ta arkada koristila NAOMI ploču, praktično Dreamcast-ov hardver, port ove igre ipak nije našao svoj put do poslednje SEGA konzole, već je kasnije iste godine stigao na Nintendov novi sistem GameCube i to kao launch naslov.

Nakon toga usledila je gomila nastavaka i spin-offova za PlayStation 2, mobilne telefone i mnoge druge sisteme, da bi sada nakon dvadeset godina i dvadesetak naslova stigli i do današnjeg izdanja - Super Monkey Ball Banana Mania, koje i predstavlja svojevrstan osvrt na tu dugu istoriju ovog serijala majmuna koji se kotrljaju u loptama.

Kako Banana Mania predstavlja "best of" listu nivoa iz svih prethodnih Super Monkey Ball igara, sadržaja ima izuzetno mnogo. Tu je za početak story mod, koji je prvi put bio predstavljen u drugom nastavku igre, u kom imamo preko 100 nivoa podeljenih na 10 svetova koji su povezani smešnim međuanimacijama sa majmunima. Tu su i veoma teški izazovi iz Challange moda koji zahteva od vas da u jednom sedenju pređete ogroman broj nivoa.

Frustracija je uvek bila deo zabave u svim Monkey Ball igrama, i to je naravno i ovde slučaj.

Kod igara koje zasnivaju svoju zabavu na jednostavnoj ideji, kao što je kotrljanje majmuna u loptama od starta do cilja po izazovnim 3D mapama, stvari umeju i da postanu pomalo repetativne i dosadne kad odigrate više desetina nivoa. Posebno kada uzmemo u obzir težinu koja samo tako skače nebu pod oblake negde već na polovini story moda. Ipak, frustracija je uvek bila deo zabave u svim Monkey Ball igrama, i to je naravno i ovde slučaj.

Ako se zaglavite tu je i helper mod koji donosi par načina da se najteži nivoi malo olakšaju, makar u teroji, kao što je dupliranje dozvoljenog vremena ili bukvalno crtanje idealne linije do cilja. Svakako i pored toga trebaće vam dosta neuspelih pokušaja dok ne pronađete pravu taktiku i potrebno strpljenje da bi se najteži nivoi nekako završili. Problem je i kada pređete težak nivo slavlje neće trajati duže od par sekundi jer odmah dolazi sledeći, još teži! Prava neumoljiva arkadna težina u svoj svojoj old school esenciji.

Pored uobičajene šestočlane porodice majmuna, tu su sada i druge SEGA ikone koje je moguće spakovati unutar lopte

Šta god radili u igri sakupljali banane ili prelazili nivoe dobijaćete poene koje kasnije možete da iskoristite u Point Shopu gde je moguće otključati i nove likove. Pored uobičajene šestočlane porodice majmuna, tu su sada i druge SEGA ikone koje je moguće spakovati unutar lopte, čisto da vam igra estetski izgleda drugačije jer gameplay ostaje identičan nebitno ko se kotrplja u lopti. Tako imamo likove kao što su Sonic, Beat iz Jet Set Radia, Kazama Kiryu iz Yakuze... da, ozbiljno. Kada igrate sa ovim dodatnim likovima i banane koje se sakupljaju biće zamenjene nekim predmetima bližim likovima sa kojima igrate tako da sa Sonikom sakupljate prstenje a sa Beatom auto lak sprej za grafite.

Pravda za SEGA Game Gear!

U pravom suludom SEGA fazonu možete da budete i neka od vintažnih SEGA konzola. Moguće je BITI Saturn, Dreamcast ili Game Gear! Oduvek sam želeo da budem GameGear. Ta futuristička prenosiva konzola iz devedesetih, ozbiljnog dizajna, kolor ekrana i pozadinskog osvetljenja koja je u teoriji morala da pregazi po svemu daleko inferiorniji Game Boy. Verujem da i u kompaniji Valve ima dosta ljubitelja Game Geara jer njihovu Steam Deck konzolu veoma izvesno čeka ista ako ne i gora sudbina.

Nego da se vratimo na Super Monkey Ball, te igre su uvek bile najbolje kada se igraju sa društvom a tako je naravno i sa Banana Maniom. U igri postoji party mode (idealan za dečije rođendane) prepun svakakvih mini igara koje malo menjaju formulu uobičajenih Monkey Ball nivoa, tako da u tim igrama za četiri igrača imamo sve od kartinga do raznih varijacija mini golfa i drugih sportova koji mogu da se igraju sa majmun-loptama. E da, šta god radili držite se kontrola preko analognog. Igru smo testirali na PlayStationu 5 i probali malo i motion kontrole na DualSense-u samo da bi shvatili da je tako još teže!